Overfræser - nybegynder

Hej

Jeg har et spørgsmål.
kan det lade sig gøre at lave fræsning med retvinklede kanter i stedet for de halvrunde kanter som fræseboret jo vil lave? Kan man ved hjælp - måske af en skabelon - lave en retvinklet fordybning i eksempelvis en bordplade, så man kan ilægge en marmorplade hvorpå man kan afsætte varme gryder?

Vi har en 30 mm tyk bordplade. Kan man lave en kvadratisk retvinklet fræsning?
Jeg er med på at alternativet er at lave en en kvadratisk fræsning med halvrunde kanter og så hakke de 4 hjørner til med et stemmejern. Men kan det lade sig gøre decideret at fræse en retvinklet kvadrat eller vil man altid støde på problemet med de runde kanter pga selve boret i Overfræseren er rundt?
Vi har pt en Overfræser med kopiring.
På forhånd mange tak for jeres bidrag :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da fræseren drejer rundt vel den altid lave "hjørner" i samme diameter som fræserens diameter.
Det du ser på videoen er klippet sammen, for du ser heller ikke hele hans "omgang" med fræseren.

Men det er da ikke noget problem at hugge de sidste 2 mm af med et stemmejern i hvert hjørne, da du jo har skabelonen at følge. .

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Argh okay, det forklarer jo en del hvis videoen er klippet sammen.
Jeg er nu overbevist om at det ikke er muligt at lave vinkelrette kanter udelukkende med overfræseren (hvilket jeg inderst inde også tænkte og nok vidste) men spørgsmålet og tvivlen nagede mig alligevel tilstrækkeligt.
Nej, det er ikke noget problem at hakke det sidste lille stykke med stemmejern. Det vil jeg gøre. I skal begge have tak for hjælpen - jeg er nu fuldstændig overbevist :)
Marmorpladen kan også bestilles så den har lidt runde hjørner. Så er den ikke skarp at mærke på hvis den er lidt højere end bordplade.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis