Repration af græsplæne med harpet muld, efter vertikalskæring skal jeg give den gødning?

Hej jeg har lige vertikalskåret min græsplæne, den er lidt ujævn så har hentet en trailerfuld harpet muld (fint jord iblandet sand)
Også eftersår jeg med græsfrøi det revne harpede muld,
Men der er ingen gødning i mulden jo, så skal jeg hente lidt kompost og strø ud som øverste lag også rive det ind i mulden eller skal jeg bare købe noget kunstgødning og giveplænenen tur med det.??

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke tilføre kompost, der er næring nok i harpet muld til at græs kan spire. Det er nok vigtigere med vand som det er lige nu. Du kan altid give lidt plænegødning til næste forår, for at få den godt i gang.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 22-04-2020 13:07:59

Jeg ville ikke tilføre kompost, der er næring nok i harpet muld til at græs kan spire. Det er nok vigtigere med vand som det er lige nu. Du kan altid give lidt plænegødning til næste forår, for at få den godt i gang.

Tak for dit svar, har lånt en extra vippevander så det kan få noget vand når jeg er færdig med at kører mulden på, så håber jeg på en flot græsplæne, uden for mange ujævnheder.


Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Hvis du kommer det på en etableret græsplæne skal den have gødning allerede nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-04-2020 21:23:47

Hvis du kommer det på en etableret græsplæne skal den have gødning allerede nu.

 Altså du vil mene en omgang kompost skal på øverst i et tyndt lag for at jeg får et godt resultat? Vil gerne gøre det ordenligt for det er hårdt arbejde at fordele det harpede muld ud, så det skulle helst give et godt resultat jo.



Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Kompost er ikke særlig god gødning til græsplæne. Du skal købe NPK gødning og sprede ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 23-04-2020 19:21:27

Kompost er ikke særlig god gødning til græsplæne. Du skal købe NPK gødning og sprede ud.

Der er spredt NPK gødning og nu er der gang i vippe vanderen, så ser jeg frem til en flot græsplæne om et par uger.


Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Jeg har været med til at totalrenovere en gammel bulet og hullet græsplæne samt egen "græsmark" der osse skulle laves om til græsplæne, begge steder blev der kørte flere vognlæs kommunekompost på - og jeg skal sandelig love for at det nysået græs kan gro frodigt og flot - helt uden NPK-gødning. Aldrig har jeg slået græs så tit.   
Frank Chr. skrev den 26-04-2020 00:49:52

Jeg har været med til at totalrenovere en gammel bulet og hullet græsplæne samt egen "græsmark" der osse skulle laves om til græsplæne, begge steder blev der kørte flere vognlæs kommunekompost på - og jeg skal sandelig love for at græsset kan gro frodigt og flot - helt uden NPK-gødning. Aldrig har jeg slået græs så tit.   

 Jeg har lige hentet en boggie trailer fuldt med kommunekompost idag til højbede i min Kolonihave, jeg har ca 50kvm græsplæne der ude, den har jeg besluttet mig for at vertikalskærer også kører jeg resten af komposten på græsplænen og eftersår, så må vi se hvad for en plæne der blir flottest. Den der hjemme med NPK eller den i kolonihaven med kompost, også bruger jeg den bedste løsning frem over 😊


Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Den i kolonihave bliver flottest, alene fordi den sikkert bliver klippet mere her i sommer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-04-2020 20:10:36

Den i kolonihave bliver flottest, alene fordi den sikkert bliver klippet mere her i sommer.
Jeg bor 1km fra min kolonihave, og indtil videre er plænen ved min ejer bolig blevet klippet samtidig med min kolonihave, da jeg smider plæneklipperen ind bag i firmabilen og køre ud og slår kolonihaven efter jeg har slået plænen hjemme,
Så de blir begge slået med samme klipper, samtidig, 
Vis man slog den ene plæne mere har du helt sikkert ret i at den ene plæne så ville blive pænere.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis