Bordrundsav til bladsamlinger

Hej.
Jeg er på udkig efter en bordrundsav; mobil eller på stativ til omkring 5000kr. Kunne godt tænke mig en, hvor der kan monteres bladsamlingsklinger. Men så vidt jeg lidt kan forstå, er det ikke normalt muligt på de små hobby eller job-site maskiner. Eller er der en mulighed?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bladsamlingsklinger?

Er ikke helt med på hvad du mener, kan du forklare lidt mere om hvad det du gerne vil?

Er helt med på bladsamlinger.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
På engelsk hedder det dado sets. Og består af flere klinger som kan sættes sammen så man kan lave et bredt snit.
Mig bekendt er de save kun lavet til det nordamerikanske marked (af uvisse årsager).
Så derfor bliver det svært for dig at finde en sav med en meget lang aksel med langt gevind, som et dado set kræver. Klingerne kan du sagtens købe på nettet, men saven bliver dyr hvis du skal have den hjem fra den anden side af dammen.

Men når det så er sagt så findes der rigtigt mange måder at løse det problem på. Hvis du søger på youtube på "dado with single blade" eller " box joint jig tablesaw" eller den helt simpe "kerf maker jig" så kommer der mange gode måder at bygge på.

Endelig er der jo også den mulighed at bruge en overfræser,,,

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan skære snittene parallelle mange snit, eller føre dit emne sideværts og dermed fræse træet væk. (som når du vil korte emner af)

Du kan også købe en Feks. Bosch afkorter sav, nogle kan justeres i dybden.

Men om dit budget rækker til en sådan ved jeg ikke.

Dado kræver en lang spindel på din sav, og hvorfor en udgift til en sådan, når en almindelig klinge kan klare det.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Prøv at se disse videoer.
Den første er den mest simple at lave, men den er hamrende effektiv.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Dado stacks er ikke tilladt i Europa pga. sikkerhedsrisiko ved at bruge dem, ved ikke om den risiko er reel men det virker lidt underligt når de er så udbredte i USA.
Annonce
Tak alle sammen. Kæft den er smart den kerfmaker !
perhans skrev den 22-04-2020 12:10:08

Dado stacks er ikke tilladt i Europa pga. sikkerhedsrisiko ved at bruge dem, ved ikke om den risiko er reel men det virker lidt underligt når de er så udbredte i USA.

Mig bekendt er de lovlige at anvende for private, altså på hjemmeværkstedet.  


Med venlig hilsen

Anders

Anders K skrev den 22-04-2020 16:31:44

Mig bekendt er de lovlige at anvende for private, altså på hjemmeværkstedet.  

 Men problemet ligger i at finde en sav med en lang aksel så der bliver plads til dado'en.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvorfor bruge dado til at lave bladsamlinger med, når en alm. rundsavsklinge kan bruges?

Held og lykke med dit projekt Jsjohansen

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
PinkHenrik skrev den 22-04-2020 16:42:34

 Men problemet ligger i at finde en sav med en lang aksel så der bliver plads til dado'en.

Korrekt, jeg har en gammel Wadkin, på den er akslen lang nok, til gengæld er boringen så 20 mm, og det passer jo hverken til 5/8” eller 30 mm som dado stacks’ne fås med. Jeg klarer mig i øvrigt fint med en overfræser og diverse jigs. Til box joints anvender jeg Mathias Wandels jig 🙂 


Med venlig hilsen

Anders

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis