Loftdåse på pudset bræddeloft

Hej. Jeg skal have udskiftet en gammel loft-rosette/eludtag, der sidder på en pudset overflade med underliggende loftsbrædder. (Se billeder)

Kan jeg få udskiftet dette til en loftsdåse med Ø80 lampeudtag?

Fx. Kan jeg bruge en Kaiser (Eurodåse) Forfradåse Ø68 mm. med en ? og et LK lampeudtag Ø83 på?

Lad mig endelig høre jeres bud på fremgangsmåden.

På forhånd tak!


Venlig hilsen



Mads
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
umiddelbart ja men jeg kan ikke se huldiameteren på det nuværende blot det ikke er større end 68 mm så ingen problemer i det. sry kommer lige lidt i tvivl om en lk ø83 lampeudtag passer i en kaiser dåse,  vil ligetjekke i morgen 
S. Fabrin skrev den 21-04-2020 21:34:11

Kan du komme til loftet fra oven, kan du montere en loftdåse, som passer til udtag.

 Så du mener at det er nemmere at montere en loftdåse ovenfra, på loftet? 

Jeg går ud fra at jeg ellers kan udvide hullet med et kopbbord på 68 cm nedefra, for at få det til at passe med dåse og et udtag på Ø80?

Lad mig endelig høre din forklaring. Tak.

Mvh Mads

Venlig hilsen



Mads
En PL lofts dåse kan ikke gå op i et 68 mm hul, der er tude til rør / kabel indføringer. Men en Kaiser forfra dåse kan monteres og så skal du bruge en Wexø udtag som passer både på denne dåse. og PL dåse. Der er dobbelt nøglehuls spor som har forskellig skrue afstand afhængig af hvordan man drejer den.
MEN du kan ikke få kabler / rør monteret korrekt ind i dåsen ved kun at arbejde nedefra. Så du kan ligeså godt bruge PL dåse. Enten den normale eller den type de sælger i jem og fisk. den er i øvrigt ganske god da den har en indsats som tilpasses til loft tykkelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
For at lave hullet større er du nødt til at skille installationen ad, og så kan du lige så godt lave hullet til en PL dåse. Wexøs forfra dåse er ikke godkendt til andet end gipsloft. Det betyder, at du ikke må bruge den i dit loft. For at kunne bruge et lampeudtag, kan du ikke nøjes med et 68 mm hul, som er beregnet til afbrydere o.lign. Til lampeudtag skal hullet være større, og så kan du lige så godt bruge en PL dåse.

fase
Annonce
Okay, som jeg forstår det, er fremgangsmåden, at bruge en Orange PL dåse, bor et større hul ovenfra og sætte/skrue dåsen ned igennem brædderne, hvor det eksisterende gamle lampeudtag er?
Hvor stort et hul skal der bores for at få placeret PL loftdåse som denne, se link her?

Tak for god feedback.

Venlig hilsen



Mads
eller montere et wexsø lampeudtag som passer perfekt i kaiserdåsen.

Hulstørrelsen er 68 mm (det står faktisk i dit link).

fase
mfrost skrev den 21-04-2020 22:29:54

eller montere et wexsø lampeudtag som passer perfekt i kaiserdåsen.

 Ja men denne kan jeg ikke bruge, da det er puds og træbrædder. Mvh.


Venlig hilsen



Mads
S. Fabrin skrev den 21-04-2020 22:13:21

For at lave hullet større er du nødt til at skille installationen ad, og så kan du lige så godt lave hullet til en PL dåse. Wexøs forfra dåse er ikke godkendt til andet end gipsloft. Det betyder, at du ikke må bruge den i dit loft. For at kunne bruge et lampeudtag, kan du ikke nøjes med et 68 mm hul, som er beregnet til afbrydere o.lign. Til lampeudtag skal hullet være større, og så kan du lige så godt bruge en PL dåse.

 Ok, hvis ikke en Wexøs forfra dåse kan bruges i mit loft, så er den eneste mulighed vel også kun at bruge en PL dåse som skal monteres fra loftet bagfra og hvor de eksisterende installationskabler sættes igennem dåsens tude? 

Mvh. 


Venlig hilsen



Mads
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis