Muring af vindueslysninger, hvordan?

Jeg skal til at mure vindueslysningerne op i stuen, de står bare i rå mursten nu. Der har tidligere været monteret nogle krydsfinerplader. Men jeg vil hellere have dem pudset + spartel/filt/maling. Huset har fået skalmur på så har egentligt 3 murstenslag hvoraf de to så sidder i lysningen som en dobbeltmur.

Hvordan gøres dette nemmest og skal der bruges armeringsnet (da det jo er på siden af en 'dobbeltmur'? Skal lysningerne bare stå vinkelret på vinduet ellers skal de have lidt hæld udad. Hvad kan jeg bruge til at opsætte leder med i selve lysningen? Kan man gøre noget nemt i toppen af vinduet, tænker på montere end plade af en art?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er selvfølgelig dit eget valg men jeg tror de fleste i din situation ville opsætte gips eller mdf plader på de tre sider. Du kan sagtens putte filt og maling uden på dem og du kommer altså meget hurtigere til en glat flade på den måde 

Ask
Du kan pudse det op, så du får nogle materialer, der fungerer sammen. Det er selvfølgelig lettere at sætte gips op, men er du en en rigtig gør det selv mand, efterligner du de professionelle.

fase
Hvis du ender med at pudse op, så ville jeg gøre det sådan her

Dag 1 laver du på de 2 sider ledere af mørtel. Dvs. du laver streger af mørtel som har en afstand der passer med dit stålbræt. Med et vatterpas sørger du for at disse streger er helt lige som du vil have dem. Ved hjørnet sømmer du et bræt på væggen der går ud over lysningen svarende til tykkelsen af pudslaget.
På loftet laver du et udkast, dvs. du laver en noget tyndere mørtel som du kaster på med ske. Det skaber et godt underlag for senere pudsning.

Dag 2-3 når lederne er tørre kan du pudse siderne op, ligeledes kan du med lidt held lægge ledere på loftet.

Dag 4 pudser du loftet

Dag 5 fjerner du brædderne og lægger et lag finpuds på det hele.

Ask
Det drejer sig om en vindueslysning og ikke en hel væg og loft. Det laves på en gang.
Et brædt i siderne og det vandrette stykke, som der pudses op til, derefter fjernes brædderne, og  der efterfyldes, hvor brædderne har siddet, hvis det er nødvendigt.

fase
Men tror i det er nødvendigt med armeringsnet pga muropbygningen det er dybe lysninger ca 45 cm. Vi kan godt lide at sidde i vindueskarmen hvor man læner sig op af lysningen. Derfor jeg tænkte det er bedre med en mere solid muret opbygning end bare gipsplader.
Annonce
Hvor tykt bliver dit pudslag siden du vil have armeringsnet i? Pudsen er formentlig ikke særlig tykt og fylder ujævnheder i muren ud.

fase
Hvis jeg skal have den vinkelret med vinduet skal der nok pudses i en dybde op til 20-25 mm
Det lader sig gøre.

fase
Jeg har lige knipset nogen billeder. Det tilbagesiddende puds der ses på billedet er ikke plant med åbningen men var lagt for at stabilisere de gamle lysningsplader. Det sidder ret godt fast så vil ikke banke af.
Vi havde en murer til at lave det her i huset da vivi pillede de gamme træ lysninger af , der var så åbent til humur derinde, men han skar en wedi-plade til og satte fast med noget (måske fliseklæb, og derefter pudsede han det 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også