Sætningsskade - Hus

Hej alle

Er der nogle der kan hjælpe mig med at blive klogere på hvad angår sætningsskader.

1. Skal man helst holde sig fra huse med sætningsskade? Mest i forhold til om ens ejerskifteforsikring går ind og dækker fremtidige skader, hvis der i tilstandsrapporten allerede står nævn om en sætningsskade?

2. I tilstandsrapporten står følgende 2 sætningsskader: En K2 og en UN,
- Ydervægge: Facader/gavle K2 Mod nordøst er murværk ikke helt i flugt med det resterende murværk. I gavlen mod vest buler murværket ud ved vinduet og under et værelsesvinduet mod sydøst er der en revne.

- Fundament/sokler : UN. Huset har sat sig i den nordøstlige ende. Dette kan registreres på murværket, der ikke er helt vandret. Gulvet i soveværelset i området er desuden lidt skævt.
Note: Forholdet skønnes at skyldes ikke tilstrækkelig fundering. Sokkel og murværk er siden blevet repareret, og huset har stået der siden 1970, hvilket skønnes at give en relativt begrænset yderligere sætning. For at fastslå om der kan ske yderligere sætning, bør forholdet dog undersøges nærmere ved en eventuelt ved en geoteknisk undersøgelse.

Ifølge mægler, så er den UN angiveligt lavet, men den byggesagkyndige har bare overført det som stod i den tidligere tilstandsrapport. Men de har ikke bevis på det, da nuværende sælger har købt huset med den UN. Men jeg er ikke tryg med at købe huset med UN, da jeg reelt ikke kan vide om den er lavet el ej.
Anbefaler I at man går videre med at undersøge den UN? Hvis ja, via en lokal håndværker eller en geoteknisk undersøgelse? Umiddelbart lyder det ikke til at sælger vil betale for dette, da huset kun har været på markedet i en måneds tid.

Håber nogen kan hjælpe :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg prøvede at sælge et hus med en UN, ville jeg, for det første sørge for dokumentation for hvad der er gjort for at reparere, og jeg ville betale den geotekniske undersøgelse.
Hav is i maven, mon ikke det bliver svært at sælge uden nærmere undersøgelse - med mindre det er en knivskarp pris. 

Mvh Troels
Jeg er helt sikker på at ejerskifteforsikringen IKKE går ind og dækker fremtidige skader, hvis der i tilstandsrapporten er nævnt en sætningsskade?

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis ejerskifteforsikring ikke dækker en ny sætningsskade, fordi der allerede har været en gammel sætningsskade, er det så dumt overhovedet at købe et hus som har denne type skade? Eller kommer det an på hvilken sætningsskade det overhovedet er? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis