12mm OSB som bordplade?

Jeg har isoleret mit stålskur og beklædt det indvendigt med OSB3 plader. Jeg har en del rest-OSB tilbage og overvejer at benytte det til at bygge en arbejdsbænk til skuret, hvor jeg bl.a. skal have min kap- og gerringssav stående.

Jeg er klar over at 12mm OSB ikke er stærkt nok i sig selv til dette - men vil det være stærkt nok hvis jeg laver en sarg med 45x45mm lægter?

Bordet vil deles op i 3 sektioner - to sektioner der er ca. 1 meter brede og75 cm dyb. Og sektionen i midten til saven som er ca. 50cm bred og 75 cm dyb. Hver sektion vil have sarg hele vejen rundt 10cm inde fra kanterne.

Hvis ovenstående ikke er stærkt nok - hvordan vil I så anbefale at jeg så (billigst) gør? Vil meget gerne benytte det overskuds OSB jeg har :) 

Det er noget i denne stil jeg har tænkt mig:

Jeg vil dog forstærke yderligere i forhold til eksemplet på billedet - jeg laver en skillevæg i midten af hver af de 2 yder-sektioner. Det bliver også en 45mm lægte forrest og bagest, som får en OSB plade skruet på, på hver side, som dermed både vil støtte yderligere og som vil fungere som skiller til de to skuffesektioner jeg senere vil lave.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke skal bruge en stor skruestik til voldsomme opgaver, f.eks. at nitte ting sammen o.a. hammeropgaver, ville jeg ikke være bange for det.
Du kunne jo lægge 2 plader, hvis det viser sig at være for spinkelt til dine opgaver.

Med venlig hilsen
ktm

 

Velkommen til.
Når du har en sarg under er 12mm rigeligt.
Her er et billede af mit bord i værkstedet.

Jeg har dog lavet et større fritstående bord, hvor jeg har brugt 2 plader sat sammen.
Så den første plade er skruet på understellet, og den anden er så skruet på den første nedefra, så der ikke er nogle skruehoveder der kan genere når der arbejdes med stemmejern osv.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak - og tak for svar :-) Så slipper jeg for at købe nye plader, perfekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis