El - Ny gruppeafbryder for terrassevarmere

Hej

Jeg søger lidt sparring omkring nedenstående løsning.

Jeg påtænker opsætning af to elektriske terrassevarmer (230V, 2000 W). Samt i samme omgang få indbygget en 3P+N gruppeafbryder i tavlen.

Planen er et 5G2,5 kabel ud til to LK Opus udendørs stikkontakter. Stikkontakterne kommer til at sidde ved siden af hinanden, og hver stikkontakt får sin egen fase (L2 og L3) med fælles nul.

Tavlen udbygges med en ekstra 3P+N gruppe, hvor kun to af faserne benyttes, nemlig L2 og L3. Hver fase bliver forsikret med 10 A. Alle sløjfeledninger i tavlen er 6 mm2.

Som tavlen ser ud i dag.
I dag sidder der 2 stk kraftgrupper øverst i tavlen som forsyner køkken og bryggers, samt 3 lysgrupper på L1 som sidder nederst.
Ved at tilslutte terrassevarmere på L2 og L3 fordeles belastningen på de tre faser.

Jeg har vedlagt en skitse af tavlen med terrassevarmere og som den ser ud i dag.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dine tegninger viser at lysgrupperne er forbundet til samme fase. De burde være forbundet til hver sin fase. Har du overvejet at indbygge et HPFI/RCD relæ mere. Dette relæ kunne passende bruges til beskyttelse af lysgrupperne og den udvidelse, du påtænker at få lavet. Er udvidelsen noget du selv vil lave? 

fase
Hej S. Fabrin

Tak for svar
Ja lysgrupperne er i dag forbundet til samme fase, jeg har godt tænkt tanken også at dele dem ud så belastningen bliver ligeligt fordelt over alle tre faser, ved et belastningsskema over hele installationen.

Der er kun lige plads til en 3P+N gruppe i tavlen, så angående HPFI/RCD er dette ikke en mulighed.

Jeg er fuldt ud tryk ved selv at lave udvidelsen, selvfølgelig med de forholdsregler som der er ved arbejde i en tavle.
Belastningsskema over installationen. Hvad mener du? Lysgrupperne skal faktisk fordeles på de tre faser. Nu kender jeg ikke dine forudsætninger for at arbejde i tavler, da jeg ikke kender din uddannelse. Er du elektriker?

fase
Med belastningsskema tænker jeg et skema som fordeler belastningen (ovn, kogeplader, opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler) ud på hver fase, så jeg sikrer at alle tre faser er nogenlunde ligeligt belastet. Så vi er helt enige i at de lysgrupper skal fordeles ud. Nej jeg er ikke elektriker. Jeg er civilingeniør inden for maskinteknik og har arbejdet en del parløb med el-folket i marken.
Et belastningsskema beskriver vel kun den øjeblikkelige belastning. Så et belastningsskema behøver du ikke lave for din installation, fordi den kun kan bygges på de sikringsværdier, som er givet af sikringerne i grupperne. Som begrundelse for det vil jeg sige, at belastningen ændres med forbruget. Dine lysgrupper er ikke ens belastet hele tiden. Dine grupper til kogeplade/komfur er heller ikke ens belastet hele tiden. Hvis du vil vide, hvordan belastningen er fordelt på faserne, kunne du montere tre slæbeviser amperemetre. Slæbeviser amperemetre bruges i blandt andet forsyningsselskaber og større  forbrugere til at vise den maksimale strøm i et tidsrum på 8 minutter . Det giver et overblik over strømfordelingen på de forskellige faser.  Ud fra det kan man lave beslutninger om fordeling af enfasede forbrugere på de forskellige faser.
Nu er det i din situation nok ikke aktuelt at montere amperemetre i installationen, så fordel bare forbruget på de tre faser.
Overvej om ikke du skulle udvide tavlen, så der var plads til to RCD relæer. 

fase
Jeg takker mange gange for dine input, de var bestemt brugbare :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis