Larmende radiatorer

Kan en radiator der har været lukket i næsten 12 timer og dermed iskold pludselig kan begynde at brumme helt vildt, mens den stadig er lukket? Jeg kunne høre at ovenboen kom spænende til sin tilsvarende radiator og drejede på den og så stoppede larmen.
Vi har fjernvarme og fjernvarmeværket er ansvarlig for indretningen i “fyrrummet” og der har været en mand forbi som ikke havde nogle gode ideer. Jeg har fundet ud af at det varme vand løber ind i bunden af radiatoren og ud gennem termostaten. Det er nødvendigt at ha’ fuld varme på i badeværelser hvis ikke radiatoren skal hoppe ned fra væggen. Hvis radiatoren er vendt forkert har den været det siden 1948.


Vh.

Peter

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er løst med en kvajeventil som vvs manden kaldte den. Monteret lige før termostaten og nu løber det varme vand ind i toppen. Det har været forkert siden 1948.

Peter


Vh.

Peter

Hej Søren

Der er jo ikke så meget at se ud over pilen. Jeg spurgte hvordan den virker og fik det svar at den vender bare vandstrømmen.

Peter


Vh.

Peter

Hvis ventilen sidder i toppen af radiatoren, og vandet løber i pilens retning, vil radiatorvandet stadig komme ind i bunden af radiatoren. Når udløbet sidder i toppen, vil dit radiatorvand ikke blive ordentlig afkølet. Prøv at holde øje med det, når du igen skal have varme på.
Hvis "tilløbet" er i modsatte ende af radiatoren, vil jeg foreslå at termostatventilen tilkobles til udtaget i bunden af radiatoren (modsatte side af hvor vandet kommer ind). Det bevirker at du så kan lede koldt vand tilbage i anlægget.

Søren O
Ja, jeg synes også at pilen peger den forkerte vej, men da det var koldt blev radiatoren varm foroven og var stadig kold forneden. Altså lige modsat af tidligere og radiatoren larmer ikke mere.

Peter


Vh.

Peter

Annonce
Nu kan radiatoren komme af med vandet - måske derfor at den nu er støjfri. Du kan ret let føle på rørene hvilken der er varmest.

Søren O
Det øverste bliver tydeligt varmere så man kan brænde sig (da det var “koldt” i vejret) og udløbsrøret holdt sig sig koldt.

Vh.

Peter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis