Plantning af kirsebærlaurbær hæk

Hej,
Vi har købt 30 kirsebærlaurbær hækplanter med klump (Novita, 125-150cm) og selv plantet dem for 4 dage siden. Jeg gravede en rende på 35x35cm og blandede jorden med harpet muld. Derefter lagt et lag plantejord øverst og i dag givet planterne noget stedsegrøn gødning. Jeg vander hver plante med ca. 10 liter vand hver 3. dag. Nogle af bladene er brune, men kan forstå, at det formentligt er resultat af vintersæsonen. Da jeg aldrig har plantet en hæk før og kun har læst mig til fremgangsmåden, vil jeg høre herinde om jeres erfaringer med plantning af kirsebærlaurbær hække? Og om jeg kan have ro i maven omkring at de nok skal vokse derud af med den metode jeg har brugt samt med vanding hver 3. dag.
Mvh
Nicolai
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ok med vanding en gang imellem men du skal ikke give dem mere gødning. Man kan nemt skade alle slags planter med for meget gødning første år. Men de skal nok komme, der er altid et tilbageskridt for en plante ved omplantning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvor lang tid kan man forvente der går før det vender og de bliver flotte g? Det er 10 dage siden nu, og synes kun de bliver mere brune/gule bladene. Er måske lidt utålmodig :)

Et andet spørgsmål. Der er åbenbart en anden plante på en af rodklumperne. Hvad er det for en? Og hvordan fjerner man den uden at skade kirsebærlaurbær planten?
Tålmodighed ved planter.
Du skal nok vente til næste år før hækken er helt ok.
"ukrudt" i hæk rykkes blot op. Hold fast ved rodklump, og træk ukrudtet op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi væbner os med tålmodighed. Tak!
Hej igen, planterne er begyndt at danne nye skud, så alt er vel. Jeg har dog et spørgsmål ift. de små grene i bunden. Flere af planterne har primært smidt blade i bunden og efterladt små tynde grene (kan forstå på andre tråde at dwt er meget normalt ved genplantning. Skal jeg lade de små grene sidde og håbe på de skyder igen eller klippe dem af?  
Annonce
Vedhæftede filer:
Det er typisk symtomer på en total overvanding , hække skal vandes ved plantning , og så kun hvis vi er ude i i lang tørkeperiode , men prøv at spørge her .... havenyt.dk 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg spørger derinde - tak!
Har du rådyr på besøg i haven?

Med venlig hilsen
ktm

 

Det har vi næppe :)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis