Glasfiber reparation af spant

Hej alle.

Jeg har netop i denne weekend købt en sejlbåd, men opdagede desværre en større skade på den ene spant igår... Jeg har før haft båd, og er rimelig ferm med hænderne, men har nul erfaring med arbejde i glasfiber.

Her er tale om det første spant ved kølboltene, der er revnet lodret lige i midten. Der er umildbart ingen tegn på at revnen går videre i skroget, men kun i spantet. Under bunden ser det umildbart også fint ud, båden er tæt.
Først og fremmest søger jeg vejledning fra kyndige i glasfiber, om hvordan dette bør gribes an.

Selv tænker jeg at U-profilen der støtter første kølbolt bør fjernes for at tjekke for revnedannelse nedenunder, herefter fjernes det gamle spant, hvorefter et nyt spant støbes og ny større U-profil placeres og kølbolten spændes igen. (Der er alt i alt 7 kølbolte, så tænker at en nok kan undværes en rum tid).

Det er en 27 fods Jeanneau sejlbåd fra 1985, som står på land på Sydfyn.

Håber på nogle gode indspark :-)

Vh Simon
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Simon
Jeg står i samme situation, må jeg høre om du fandt en læsning og hvordan det blev løst?

VH
lars
Det ligner en skade efter at båden er rendt hårdt på grund. Det kan give spantskader både bag og foran kølen. Ofte også revner i skroget.
Det rigtigste er, som du skriver, at fjerne det beskadigede pant og lave et nyt. Hvad der måske er inden i det gamle spant, kan du se når du fjerner det.
Det er vigtigt, at du sørger for at understøtte skroget lodret, så det lige netop ikke synker en smule, når du fjerner spantet. Det kan f.eks. ske, hvis båden står (for) hårdt på kølen. Skroget skal lodret forblive præcist, hvor det er.

Finnband
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
i skal skædet dålige væk med vinkelsliberen et stort stykke så kan i blande polyester og glasfiberpulver til en fast masse og så spartle det op i plan igen ,læg en rustfri plade på og skru møtrikken fast igen, så er den klar

jeg kan lave alt i glasfiber arbejde samt reparationer, af både alt i glasfiber
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også