Etablering af kablet netværk

Hej

Jeg overvejer kraftigt at give mig i kast med at etablere et kablet netværk i huset. Det er ikke nogen helt lille operation, så derfor søger jeg svar på nogle spørgsmål inden jeg afgør om det er gør-det-selv arbejde.

Cat 6a eller Cat 7a: Er der nogle ulemper ved at trække et Cat 7a kabel? Jeg ved godt at jeg ikke får højere hastighed end det langsomste led i kæden, men er der nogle udfordringer ved at bruge det? Kigger jeg hos av-cables, så finder jeg connector til Cat 6a og Cat 8, men ikke nogen til Cat 7a. Vil kablet kunne bruges med en af de andre connectorer?
De patchpaneler jeg har set hedder alle Cat 6a eller Cat 8, vil det give udfordringer i forhold til et 7a kabel?
Hvad er forskellen på keystone og connector?

Jeg har set en del diskussioner omkring skærmet kabel. Nogle mener at det er det eneste rigtige, andre siger at det skal være tilsluttet helt korrekt for at virke. Hvad er jeres erfaringer?

Det helt store praktiske spørgsmål er hvordan jeg etablerer udtag i loftet korrekt. Der skal bruges mindst to udtag til access points og dem vil jeg gerne have siddende i loftet. Hvordan får jeg gjort det korrekt i forhold til dampspærre?

Jeg har muligvis flere spørgsmål undervejs, men nu vil jeg lige prøve at få styr på ovenstående først.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have rigtig meget brug for datahastighed for at cat. 6a ikke er ok til opgaven.
Der er mange fabrikater af connectors, mon ikke keystone er en af dem.
Skærmet kabel kan være udmærket ved installation i fabriks haller el.lign. hvor datakabler kan komme til at ligge ved stærkstrøms kabler med højt forbrug. I private boliger er det at overdrive.
Du kan montere udtag i forfra dåser. Her er eksempel med 2 udtag.  men hvis dampspærre ligger helt ned imod loftet så gennembryder du dampspærre, og det skal repareres. Er det villa med adgang til loftet så kan isolering pilles pænt op på det sted og et stykke dampspærre folie klæbes over forfra dåse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men er der nogen teknisk grund til at fravælge cat 7a? Det kan f.eks. være ting der ikke passer sammen eller måske noget som bare er mere besværligt?

På samme måde vil jeg høre om der er nogen grund til at fravælge et skærmet kabel? Det er ikke prisen der gør den store forskel her.

Ja, jeg har adgang til loftet, så hvis det bare er at tætne med dampspærrefolie, så kan jeg nok godt klare det uden de store ulykker :-)
Cat7 kabel er besværligt at arbejde med når det skal konnekteres. Jeg har brugt det til videoovervågning i en stor boligforening hvor kablerne skulle ligge i samme kabelbakker som stærkstrøm.
Ved skærmede kabler ser jeg i 9 ud af 10
Tilfælde at skærmen er afsluttet forkert. Hvis man ikke afslutter skærmen korrekt giver det bagslag og skærmen vil virke som en lang antenne

Cat6 er mere end rigeligt til boliginstallationer. Det er også lettere at arbejde med. Din installation er ikke bedre end det svageste led ;-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det lyder i hvert fald som om jeg skal holde mig til Cat 6a. Netværkskablet kommer på et mindre stykke til at ligge i nærheden af et stærkstrømskabel, men det er kun på et kort stykke.
Daldorph skrev den 21-04-2020 07:27:22

Det lyder i hvert fald som om jeg skal holde mig til Cat 6a. Netværkskablet kommer på et mindre stykke til at ligge i nærheden af et stærkstrømskabel, men det er kun på et kort stykke.

 Ingen problemer. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Hvorfor vil du have female stik sidden i loftet til dine accesspoints? Personligt har jeg bare ledningen til at stikke lige nok ud til at jeg kan sætte den i AP inden jeg sætter det på plads i beslaget. læg evt lige 20cm ekstra kabel på loftet, i tilfælde af at du en dag skifter AP og ledningen så ikke længere er lang nok.

Der er intet vundet ved at sætte et stik i loftet som du blot

Personligt ville jeg bruge skærmet kabler, og så sikre mig at stikkene i begge ender laves ordentligt.

Husk de fleste ap kan fås med en power injector du sætter på netkablet. så du ikke behøver at købe en dyr POE switch.Så med mindre du har planer om også at køre ip kamera på kablet. så ville jeg nøjes med power injectore til de 2 AP'er

Mvh
Michael
I min optik er den rigtige løsning at en ledning i væg/loft ender i et hunstik. Jeg kan heller ikke se at jeg vinder frygteligt meget ved den anden løsning.

En poe+ switch er nu ikke voldsomt dyr, så det bliver den løsning jeg tager. Ikke noget med at skulle trække strøm diverse steder undervejs. Switchen gør det også dejligt nemt at lukke ned for APs i diverse tidsrum hvis det skulle ønskes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis