Forstærkning af bjælkelag i fobindelse med svalehaleplader

Jeg er i gang med at lave badeværelse i stueetagen (har fuld kælder under)
I badeværelset skal der være gulvvarme, dette udføres med svalehaleplade, vandbåren gulvvarme og stæbt betondæk og afsluttet med fliser.

Jeg vil anvende Effex/ Lewis svalehale plader, og kan i deres bjælketabel se deres anbefaling er at korte bjælkerne ned og forstærke med UNP100 profiler på hver side af træbjælker.
Træbjælkerne kortes iht. bjælketabellen ikke ned til en tykkelse på under 100 mm.
UNP profilerne monteres med gennemgående bolte hvor dette er muligt, og med franske skruer op mod væg.

Som jeg læser anvisningen lægges UNP profilerne også med inde i væg (vederlag), er dette rigtig forstået ?

Og hvordan vil i nemmeste korte bjælkerne ned ? med en bajonet sav, rundsav eller hvordan ? og før eller efter i har monteret UNP profilerne

Og så er jeg interesseret i at se billeder af jeres konstruktioner, så hvis nogen ønsker at dele, vil det være prisværdigt..

På forhånd mange tak for jeres hjælp
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har taget lidt af bjælker i en anden forbindelse. Der kørte jeg på tværs med rundsav i den rigtige dybde. Det var med ca. 5 cm mellemrum. Så kan de enkelte stumper der sidder tilbage let slås af med stemmejern. Vil du have det til at se lidt flot ud bagefter kan du skrue en lægte på siden af bjælker efterfølgende. og lade den styre dybden. Så kan rundsav godt trækkes frem og tilbage ( med klinge på tværs ) og bruges lidt som en fræser.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik tak for dit svar ..
Det var også en fin mulighed ..
Jeg havde egenligt tænkt mig at ligge unp profilerne så højt så de var det højeste punkt når der var skåret af bjælkerne, men måske dit foreslag var bedre..
Jeg har c/c 1000 mm på mine bjælker nu.. så tænkte bare det var bedre at have unp profilerne højest og derved kunne minimere min centerafstand
Jeg har ikke skrevet noget om højder, da jeg ikke kender dine mål. Det er kun princippet med at tage af bjælkerne. Lægter på siden af bjælker afmonteres bagefter, de er kun for at justere højden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik .. ok..

er der nogen der har billeder af hvordan de har foretaget arbejdet eller en beskrivelse må indsats meget gerne melde ind
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis