salamander fyret kører tit

Hej,
Jeg har en salamander kedel fra ca 1955, efterisoleret. en vand beholder, en kæmpe tøndelignende monstrom på vist 100 ltr. derudover sidder en ca 20 år gammel brænder, det hele er nede i kælderen. der er sænket isokern ned i skorstenen med lega som isolering.

1) olie fyret kører hver hlave time! kan jeg reducerer dette?
2) min brænder er uden luftspjæld og med isokern (mindre lysning i skorsten= større flow) bliver den hurtigt afkølet (har jeg hørt) vil det kunne betale sig at købe en ny brænder
3) larmer en ny brænder mindre, her tænker jeg på larmen fra renselemmene.
4) kan det betale sig at købe en ny varmvandsbeholder? skal det vaære fx en metro til 160 ltr? eller skal det være en med en stor akkumuleringsbeholder?
5) eller er det et komplet nyt fyr der skal til
6) eller naturgas?
7) eller korn? er der nogle der har nogle priser?

Huset er fra 1954 er på 140 m2 med 84 m2 kælder
20 grader i beboelse, ca 18 i kælder
vi bruger ca 3000 ltr olie, hvilket jeg syntes er meget?


Erfaringer/gode råd og materiale priser modtages gerne

På forhånd tak
og god jul til fora'et
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja... det kan du sagtens gøre noget ved.......SLUK DET!
Jeg synes egentlig ikke dit forbrug er særligt højt, når man tænker på, at det er fordelt på 140 + 80 kvm. Et slag på tasken- det svarer vel til ca. 45 Watt/kvm, som tyder på, at dit hus er fornuftigt isoleret.
I mine øjne skal du ikke bruge en bøjet 5-øret på det du har. Hvis du skal gøre noget, skal du først tage beslutningen om du vil have gas eller olie.
Når du har besluttet dig for oliefyret, synes jeg du skal vælge en støbejernskedel! Olien giver dig en uafhængighed og da du har isokern i skorstenen, vil du kunne vælge en højeffektiv kedel og dermed har du ingen grund til at spekulere i ny og/eller større combi vandvarmer. Moderne kedler kan brugsvandsprioritere og da olien typisk koster ca. 60% pr. kWh af hvad el koster, kan du tillade dig at tabe MEGET i kedlen før det bliver interessant at skifte til el.
Der findes efterhånden også små væghængte oliekedler på markedet ( ligesom gaskedler), som kunne være interessante.
Da din brænder ikke har lukkespjæld trækker skorstenen luft igennem kedlen, som afkøles hurtigere, og dermed skal starte oftere.
Støjen fra dine renselemme kommer sig af, at der ikke rigtig er nogen modstand i din kedel og dermed giver det flammestøj helt ud i skorstenen. En ny kedel vil givet reducere dette!
mvh
Hejsa,

Har ikke den store erfaring med oliefyr. Men kan du varme et hus på i alt 224 m2 op til den pris, synes jeg det er billigt. Er der hulmursisoleret? Er din kælder - og især dit kældergulv isoleret.
En god ven har et multifyr (træ/olie), som opvarmer ca. 400 m2 (har en 3 rummeter akkumuleringstank, men mindre kan gøre det). Det fungerer perfekt og har en fantastisk varmeøkonomi, ligesom der kun skal fyres i det to gange om dagen om vinteren). Så har du plads i kælderen til sådan et monstrum, var det måske et alternativ???

Mvh.

Jan R.
Jeg synes ikke, det lyder som om, det er specielt tit, dit fyr kører, men hvis du vil reducere det kan du muligvis øge tolerancen på drifttermostaten - det giver imidlertid ikke meget mening, da det bare betyder større udsving i temperaturen på dit radiator- og brugsvand. Hvad er problemet ved den "hyppige drift"?

Hvis din varmtvandsbeholder er lige så gammel som huset (står størrelse og produktionsår ikke på en lille plade i enden?), og den er et stort monstrum, så er den enten større end 100 liter eller meget godt isoleret smile

Jeg mener ikke, der er nogen grund til at skifte beholderen, før den bliver utæt, og så ville jeg skifte til en beholder dimensioneret efter jeres forbrug (og lidt til) - en akkumuleringstank vil mig bekendt bare give større afkøling/effekttab og derved øge din udgift! Forbered dig i øvrigt på, at den gamle beholder er tung som bare f..... og ikke særlig nem at få ud af kælderen!

Med hensyn til en evt. udskiftning, ville jeg til enhver tid vælge olie frem for gas - prisen er (stort set) den samme, og olie er mere fleksibel, da du ikke skal betale for tomgang, hvis du senere får lyst til at prøve noget andet.

Med din gamle kedel kan du muligvis med fordel skifte til træpiller. Du kan investere i en løs pillebrænder for ca. 15.000, som kan monteres direkte på Salamanderen, så du ikke behøver skifte kedel. Dertil skal evt. lægges omkostninger til silo og transportsnegl, afhængig af, hvor "automatisk", det skal være. Derved bør du kunne spare ca. 40% på varmeregningen. Det kræver dog, at du har mulighed for at opbevare pillerne, og at du er villig til at lægge lidt tid i det til at tømme aske o.s.v.

Læs evt. på www.pilleklub.dk for gode råd - og overvej at købe i Sverige, hvis du vil spare og ikke bor for langt fra sundet!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej, og tak

jeg troede at 3000 ltr var meget, men det lader da vist til at det er ok.

vedr salamander fyret og oliebrænderen så har vi lige fået lavet service
og tallene er her
røgtemp =154
lufttemp = 14,5
o2=7%
CO2=10,1%
CO=ppm
CO UFORT=17ppm
qA=8,5%
lambda=1,5
træk=-0.19 MB

Da jeg ikke aner hvad der er godt eller skidt her beder jeg om jeres kommentarer til disse tal.

Vedr den hyppige drift så er det bare lidt irreterende at det larmer lidt når det kører, flammestøj skriver I, så måske skal jeg forsøge at lydtætne renselemmene(dobbelte morsø)

På forhånd tak
Jeg ved ikke om dette er noget du kan bruge til noget.. Vi havde et fyr og varmtvandsbeholder magen til jeres, og det kørte lige så tit som jeres. Vores hus er på 100m3 og vi brugte ca 2500 - 3000 ltr olie om året.
Nu har vi fået indstaleret et Vølund Alpha Combi fyr det har det hele El patron og til olie eller piller og til brænde. lige nu køre det kun på olie og allerede der kan vi se en væsenlig forandring.http://www.volundvt.dk/kedler/AC.htm
Annonce
Jeg har en gammel Salamader kedel der er blevet utæt
kan man købe nye pakninger til sådan en, og hvor
Evt. kunne du overveje et luft/vand varmepumpeanlæg - især hvis du også skal have udskiftet olietanken - økonomien skulle være ca. den samme som med et træpillefyr (halv pris af olie/gas), men du slipper for vedligeholdelsen og påfyldning af piller, idet et varmepumpeanlæg kører fuldstændig automatisk og du kan tilslutte det til dit ekstisterende varmeanlæg.
Her med jer .
Jeg mangler rigtig meget en Salamander kedel D:F:J

2,2 m2
4,4 KG
Type 133959
Min kedel er blevet utæt så det haster meget.
Er der en som ved hvor jeg kan købe sådan en ????????
Prøv www.dba.dk

Men jeg er ikke sikker på at det er lovligt at opsætte så gammel en kedel.
Det er måske en anden sag, hvis du kan bruge "reservedele" fra en anden kedel til at reparere din gamle kedel med.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra HansW

Prøv www.dba.dk

Men jeg er ikke sikker på at det er lovligt at opsætte så gammel en kedel.
Det er måske en anden sag, hvis du kan bruge "reservedele" fra en anden kedel til at reparere din gamle kedel med.


Har søgt mange stæder i dag men uden resultat
MVH
Dalgaarden
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis