salamander fyret kører tit

Hej,
Jeg har en salamander kedel fra ca 1955, efterisoleret. en vand beholder, en kæmpe tøndelignende monstrom på vist 100 ltr. derudover sidder en ca 20 år gammel brænder, det hele er nede i kælderen. der er sænket isokern ned i skorstenen med lega som isolering.

1) olie fyret kører hver hlave time! kan jeg reducerer dette?
2) min brænder er uden luftspjæld og med isokern (mindre lysning i skorsten= større flow) bliver den hurtigt afkølet (har jeg hørt) vil det kunne betale sig at købe en ny brænder
3) larmer en ny brænder mindre, her tænker jeg på larmen fra renselemmene.
4) kan det betale sig at købe en ny varmvandsbeholder? skal det vaære fx en metro til 160 ltr? eller skal det være en med en stor akkumuleringsbeholder?
5) eller er det et komplet nyt fyr der skal til
6) eller naturgas?
7) eller korn? er der nogle der har nogle priser?

Huset er fra 1954 er på 140 m2 med 84 m2 kælder
20 grader i beboelse, ca 18 i kælder
vi bruger ca 3000 ltr olie, hvilket jeg syntes er meget?


Erfaringer/gode råd og materiale priser modtages gerne

På forhånd tak
og god jul til fora'et
Hej, Jeg har en salamander kedel fra ca 1955... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Køb dog en gasogen kedel istedet for det pjat og få noget ud af de pinde du putter ind det i stedet for.

Hvad angår problematikken med det andet salamander fyr. Det skal bare smides ud og så bestiller du et ved din olifyrsmontør eller vvser og får dem til at sætte det op for dig, så kan du nok spare 500-1000 liter olie om året det er en uøkonomisk kedel og køre den du har der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Citat fra Fiahgt

Køb dog en gasogen kedel istedet for det pjat og få noget ud af de pinde du putter ind det i stedet for.

Hvad angår problematikken med det andet salamander fyr. Det skal bare smides ud og så bestiller du et ved din olifyrsmontør eller vvser og får dem til at sætte det op for dig, så kan du nok spare 500-1000 liter olie om året det er en uøkonomisk kedel og køre den du har der.


Tak for dit svar
Jeg har da lige glemt at jeg har brugt det i 9/10 år til at fyre med træpiller, Der er kørt omkring 18 Tons piller igennem om året uden nogen problemmer(så tiden er vel nok inde til at finde en anden kedel) Men vil gerne fortsætte med en salamander.
MVH
Dalgaard
Jeg har da lige glemt at jeg har brugt det i 9/10 år til at fyre med træpiller, Der er kørt omkring 18 Tons piller igennem om året uden nogen problemmer(så tiden er vel nok inde til at finde en anden kedel) Men vil gerne fortsætte med en salamander.
MVH
Dalgaard

Glemt alt om Salamander - tænk i enten et moderne pillefyr eller en luft/vand varmepumpe - med varmepumpen undgår du alt, hvad der hedder vedligeholdelse og håndtering af træpiller og fyringsudgifterne vil være ca. de samme. Desuden kan du også spare udgifterne til ham den sorte med kosten.

Mvh
Ole ben
Du kan få et rigtig godt pillefyr til ca 22 af de lange med det hele. Send en PM så får du et link

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis