Lægge fliser med afretningsskinne

Hej,
Hvis man bruger retskinne og sideskinner (firkantede) hvordan er det så lige man sætter snorhøjden i forhold til slæbepladerne? Snoren må alt andet lige skulle sættes et antal cm over afretningsniveuet for at kunnehave slæbepladerne under snoren. Og så er der også flisehøjden.
Var der en af Jer derude der kort kunne beskrive hvor det hænger sammen i ovennævnte setup ;-)
Jeg kan godt se for mig hvis man lægger rør i afretningshøjden og trækker af med brædt eller lignende men jeg kan ikke lige gennemskue det hvis man bruger retskinne med slæbeplader.

Mvh Torben
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at du har en helt lige ret skinne, så sideskinner skal ligge nede i sandlaget..
Jeg trækker snore 1 flisetykkelse + 0,5 cm over ønsket færdig overflade. Det måles ud fra anden overflade som det skal ramme og evt  afløbsrist. Jeg kender jo ikke tykkelsen på dine fliser. Den 1/2 cm er fordi nylagte fliser altid synker lidt.
Så lægger jeg 2 fliser over hinanden hvor jeg ønsker at starte side skinner og skubber dem lidt frem og tilbage indtil sandlaget har en højde så 2 fliser er netop under snor. Dette gentager jeg henne midt på ønsket placering af sideskinne, og gentager det i den anden ende. 2 fliser fordi jeg så har lidt plads under snore til ret skinne.
Nu har jeg den overflade som sideskinner skal ligge under, trækker en lille rille så skinnerne kan komme ned og stabiliserer dem med lidt sand de 3 steder ved at trykke lidt sand omkring dem med håndfladen, herefter trykker jeg lidt sand under den hele vejen. Det gentages ved den anden side skinne. Så ligger de hvor sandoverfladen skal ende. og du trækker af med ret holdt.
Har du et længere stykke skal du ikke tage skinner op, da første punkt jo er fastlagt, men du laver ny punkt midt på, og i bagenden, lave rille og trække skinne hen til ny position.
Er det meget bredere kan du med fordel lade den ene skinne lige og kun flytte 1. skinne over i position 3
Nu har du en fin afrettet sandlag men med 3 riller i sandet. De fyldes bare op og med f.eks. en omvendt gadekost ( altså brættet nedad ) trækker du lige overskydende sand af.
Der findes også et system med ud hak i ret skinne så sideskinner ligger over sandlaget
Det er samme princip men du skal ikke lave riller med blot have skinne til at ligge så de netop rører dine 3 punkter. Og der skal ikke efterfyldes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis