Ned støbning af stolpe ?

Hej
Hvordan ville I støbe en stolpe til plankeværk? (jord type sand)

Har hørt man ikke må støbe nede under stolpen? (Støbe stolpen helt inde)

Har lavet en tegning

Hilsen Martin G.

Går og roder med lidt af hver : -)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man støber slet ikke stolper ned. Du graver hullet ned i 80 cm dybde, og stamper godt op med stabilgrus og jord.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
På tegning vises et hegn på 180 cm højde. Stolper er 260 cm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev -elmand
Så skulle der ikke komme råd , i stolpen?

Ja tænker at stolpen skulle graves 80 cm i jorden , så skulle der dækkes med 160 cm, brædder 10 cm luft fra jord til brædder, 10 cm fra overkant af brædderne det giver 10+160+10 cm = 180 + 80 cm i jorden = 260 cm

Steensen
Hvad skal dine stolper bære i dette tilfælde?

Et plankeværk, som jeg havde lavet en tegning på.

Går og roder med lidt af hver : -)
Når man støber stolper ned vil der komme vand ned imellem beton og stolpe. Dt har svært ved at tørre op, og derfor har stolpen ikke så lang levetid me den metode. Ved at undlade bund i støbningen afhjælper du lidt på problemet, da det ellers er som en urtepotte uden hul i bunden.
Men metoden med grus forlænger levetiden. At love at der ikke på et eller andet tidspunkt kommer råd og nok lige i overkanten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
EV - elmand

Tak skal du have: -)
Vi prøver : -)


Går og roder med lidt af hver : -)
Det skal måske siges, at der er 2 svar på spørgsmålet om støbning af stolper eller ej. Enten tror man på, at det er bedst at støbe, eller også tror man ikke på det.
Her kan du læse manges mening om det:
https://www.google.dk/search?q=st%C3%B8bing+af+stolper+i+jord&ie=UTF-8&oe=
Hvis du f.eks. læser linket til Alcztraz hegn, så oplyser de, at udover at anbefale støbning, så skulle 9 ud af 10 forsikringselskaber angiveligt også forlange det for at dække skader.
Ca. i 1983 lavede jeg en udestue, hvor jeg lagde småsten i bunden, herefter stampede jeg grus et stykke op, og derefter fik den noget tørbeton og efterfølgende blev der stampet grus ovenpå.
Det var på anbefaling af firmaet som leverede udestuen. Betonen skulle efterfølgende selv stille og roligt suge væde fra jorden og herefter blive hård.
Ca. 20 år efter skulle jeg lave noget, så jeg lige gravede ned ved den ene stolpe og så på, hvordan det så ud, og den så faktisk frisk ud hele vejen ned, så jeg har ikke fortrudt, at jeg brugte den metode. Nu var stolperne så heller ikke så udsatte, da de stod inde under et udhæng, men alligevel. Jeg har ikke huset mere, men kan dagligt se, at udestuen stadig står der.
Problemet med høje hegn kan være, om det er et lukket hegn, eller om vinden kan blæse gennem det.
Der hvor jeg bor nu, var der sat et lukket hegn op på ca. 170 cm og stolperne var sat ned i stampet grus. Under en storm blev det presset så hårdt, at det foroven blev næsten en halv meter skævt udad. Der valgte jeg så at grave ned og få det tvunget på plads og herefter støbe det fast i 50-60 cm dybde. Stolperne gik længere ned. Det holder stadig og er ca. 10 år siden.
Efterfølgende har jeg for ca. 10 år siden lavet et andet hegn sammen med en nabo, som er næsten lukket og 180 cm højt. Stolperne blev gravet ca.90 cm ned og stampet efter alle kunstens regler. Det skal siges, at disse stolper er runde. Selv om dette hegn ikke står så udsat i forhold til blæst, har vi fortrudt flere gange, at vi ikke støbte det fast, for vi har måtte rette op på det flere gange, og det er stadig ikke tilfredsstillende.
Det er svært at komme til på grund af diverse beplantning, men på et tidspunkt bliver vi nok nødt til at tage tyren ved hornene og grave ned og forsøge med en støbning i stedet for.
Det er så min erfaring, men det er ikke ensbetydende med, at jeg afviser at andre har haft gode resultater uden at støbe  stolper fast.

Kurt B. Andersen
Hej Kurt

Jeg tror på det er bedst at støbe, kunne godt tænke mig hvis der kommer en ordentlig Storm så kunne det rykke sig ud af kurs hvis der ikke er beton rundt om.

Hilsen Martin


Går og roder med lidt af hver : -)
Har lige fået sat hegn op. De gravede hullerne i 80-100cm, smed stolpen ned i(trykimprægneret) dækkede og stampede nederste 15-20 cm med jord og støbte med beton. Det skulle holde i hvert fald 20 år.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis