Nyt inventar i gamle skabe

Hej
Jeg har nogle gamle højskabe fra 60´erne, de har ikke forboret huller til inventar indretning.

Har i nogle godt råd eller tricks til hvordan man kan monter ny indretning som oftest er beregnet til forbore huller?
Jeg tænker specielt på skuffer fra Ikea.
Jeg går ud fra at løsningen er at bore nye huller, men hvordan for en amatør som mig dem til at være lige?

Jeg håber at nogen kan hjælpe, på forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Først skal du naturligvis have styr på skabets bredde.
Der laves en skabelon. Her ville jeg tage et stykke tynd plade ( f.eks. masonite ) og lave præcise huller i. Bare 2 rækker ind ad i skabet med 3 huller. Første række i din valgte afstand fra bunden og næste række i din valgte afstand imellem skuffer.
Så stiller du skabelon i bunden og borer igennem de 6 huller. Nu løftes skabelon op og du putter dybler / plugs i den ene række huller for at fastholde den i korrekt afstand. Så kan du bore 3 nye huller og flytte op igen osv. Flytter skabelon over i den anden side, og / eller i næste skab og gentager.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er vigtigt, at rækken af huller bores vandret, samt at rækkerne parvis er vandret.Jeg bruger træbor, med et dybdestop, så man ikke borer ud gennem siden. Set er sådan en lille metalting, som passer nogenlunde til boret, og hvor man skruer en lille pinolskrue ind for at stramme. Alternativt kan man sætte tape på, så man ikke borer for dybt.
Ofte borer jeg kun lige der hvor hylde/skuffen skal monteres, jeg gider ikke lave lange rækker med huller - men det er et temperamentsspørgsmål.
Hylder kan man skære til på mål, mens skuffe er faste. Her kan man skrue lister/lægter/strimler af spånplade under, så bredden passer (Ofte bare den ene side).
Alternativt kan man ofte skrue skuffeskinner direkte ind i siden, hvis man mærker op. Så vidt jeg husker, bruger Ikea nogle tykke skruer (til forberede huller) på 5 eller 6 mm.
Jeg har i et enkelt tilfælde lavet et ekstra korpus inden i et klædeskab, som breddemæssigt passede til skuffer med skinner. 😄Det er ikke så svært, men ofte lidt besværligt at komme til. 😁

Træd ikke på mine ledninger :o)
Velkommen på lds.
Først skal du naturligvis have styr på skabets bredde.
Der laves en skabelon. Her ville jeg tage et stykke tynd plade ( f.eks. masonite ) og lave præcise huller i. Bare 2 rækker ind ad i skabet med 3 huller. Første række i din valgte afstand fra bunden og næste række i din valgte afstand imellem skuffer.
Så stiller du skabelon i bunden og borer igennem de 6 huller. Nu løftes skabelon op og du putter dybler / plugs i den ene række huller for at fastholde den i korrekt afstand. Så kan du bore 3 nye huller og flytte op igen osv. Flytter skabelon over i den anden side, og / eller i næste skab og gentager.
Hvis det er mange steder skal du måske i starten lægge 3-4 stykker masonite over hinanden når du laver skabelon. Hullet i skabelon kan godt blive slidt så er det rat at kunne skifte til en ny.
Har du ikke dybdestop til boret kan du bore i et passende tyk stykke træklods og lade den sidde på boret. Husk at starte med at boret er helt i bund i borepatron, så den ikke skrider opad senere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Find ud af det gamle skabs bredde først.

Så finder du ud af hvilket modul der er tættest på dit 60'er modul i målene (ikea skal være en anelse for lille ifht. Dit 60'er skab), så kan du f.eks. købe siderne fra et ikea modul (PAX), evt. Brugt for at gøre det billigere, som du saver til i højden, så det passer til at stå indvendigt i dit 60'er skab. Skær kun a toppen, så passer hul-rækkerne sammen ifht. Hvor lige/skævt dit 60'er skab er.

Skru pax siderne fast indvendigt i dit skab, og f.eks. Vha. Lister tilpasser du så bredden mellem de to nye sider, så de passer på millimeteren med bredde-målene på ikea modulerne, og så har du herefter muligheden for at bruge ikeas tilbehørs serie til pax indvendigt i dit skab.

Så er det bare et spørgsmål om du skal bruge modulerne til 50, 75 eller 100cm bredde, og om det er 36 eller 53cm dybde.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis