Byggeri i skel - samlet længde?

Hej.

Jeg vil gerne bygge et udhus på hjørnet af min grund. Det vil ligge i forlængelse af en carport, og længden af begge bygninger er 12 meter mod den ene nabo.

Hertil kommer udhusets knap 4 meters gavl mod den anden nabo, men jeg har læst mig til, at de meter ikke skal tælles med, fordi bygningen ligger i et hjørne på grunden - kun den længste side tælles med. Passer det?

Dertil har jeg 3 meter drivhus over mod den anden nabo, så der altså samlet er 7 meter i skellet mod ham.

Alt i alt altså 19 meter i skel.

Men skal det hele tælles sammen, ift. de 12 meter, som er max iflg. bygningsreglement - eller er det pr. skel eller måske pr. bygning?

Mvh
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Den længste side på en sekundær bygning, mod skel, tælles med.
Der er tale om den samlet længde, af den længste side, af alle sekundære bygninger på matriklen, opført inden for 2,5 meter fra skel.
Der skal ansøges om dispensation ved overtrædelse af byggeretten. 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Dette her er sakset fra BR 18
De sider, der vender mod skel, må ikke have en samlet længde på mere end 12 meter. Det er alene bygningens længste side, der medregnes. Også i dette tilfælde er det den samlede længde af al sekundær bebyggelse på grunden, der er afgørende for, om kravet er overholdt
Selv om du har sammenlagt 7 meter mod en anden skel er det alene de 12 m fer skal regnes med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for gode svar.

Ev Elmand: Vil det i mit tilfælde så ikke blive 12 meter på skur/carport + 3 meter på drivhuset? Drivhuset er jo en selvstændig bygning.
Jeg synes ikke der er tvivl. Det er kun de 12 meter.
Det er alene bygningens længste side. og senere
Den samlede længde af al sekundær bebyggelse på grunden

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, det er jeg med på. Men for mit vedkommende vil der jo så være 15 meter i skel (12 meter på carport/skurs længste side) og 3 meter på drivhus), hvilket er for meget. Æv.
Annonce
I første indlæg skriver du 12 m mod en nabo og 4 + 3 m mod en anden nabo. Det er det jeg forholder mig til.
Nu lægger du 3 m til de 12 m som om de ligger mod samme skel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det gør de ikke. Det er to forskellige skel. Men er det sådan det skal udregnes? Er grænsen 12 meter pr. skel?

Eller 12 meter sammenlagt for alle skel?
palle22 skrev den 20-04-2020 12:14:18

Det gør de ikke. Det er to forskellige skel. Men er det sådan det skal udregnes? Er grænsen 12 meter pr. skel?

Eller 12 meter sammenlagt for alle skel?

 Det er for alle skel. 

3 meter for drivhusets længste side og 12 meter for carport/ skur.
Alternativt kan du gå på luftfoto og se om der er andre der har overskredet grænsen nær din matrikel. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak. Så går jeg jo også over grænsen, ikke?
Vi skal have tydelig svar på hvordan drivhus ligger. Jeg synes du antyder 2 forskellige placeringer.
Ligger den ved samme side af din grund som den korte side på udhus/carport ? ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis