Overdækning af terrase - H-Stolpesko kontra nedgraving af stolper.

Hej,

ny bruger men har luret længe :).

Står overfor et projekt med små 40kvm overdækning af en terrasse. 8x4.5m med åbne ender.

"Taget" skal umiddelbart bestå af 25mm Riatherm M profil plader, og ligge på 450cm limtræsspær (65x200mm er det aktuelle råd fra det lokale byggecenter), med 100 cm mellemrum. Ingen strøer.

Den ene ende fastgøres via rem i husmur, og den anden på stolper i skel. Det er her overskriften kommer ind:

Det ville være ualmindeligt rart, hvis tagkonstruktionen forbliver hvor den er, også hvis det skulle blæse mere end almindeligt på det flade stykke jord vi kalder hjem.

Pt planlægger vi 6 stolper på skel siden, med små 150cm spænd, til at bære de 8 meter tag. Der er nogle hensyn at tage, deraf det antal og spænd.

Jeg er ikke kæmpe fan af nedgravede stolper, og vil gerne høre holdninger til brugen af H-søjlesko som alternativ.

Jeg formoder at disse er noget mere retningsstabile end normale sko, der ofte blot benytter en rund metalstang.

Dog antager jeg samtidigt at det viste beslag er noget mere stabilt "frem og tilbage" over den korte led kontra "side til side" over den brede, hvorfor de kan monteres med dette i mente.

Men er det også tilfældet? Vil der uanset skulle etableres noget skrå sikring af konstruktionen f.eks i hjørner mellem toppen af stolper og rem, eller vil man med korrekt placering af disse h-beslag, kunne opnå mere-end-tilstrækkelig holdbarhed overfor vind?

På forhånd tak

Mvh
Ronnie

 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt H stolper til nedstøbning, de er mere stabile end de almindelige, men helt afhængig af konstruktionen, kan det være nødvendigt med skråstivere.
Hvis du sætte stolpeskoene i skeel, kan du så holde taget på egen "banehalvdel" ?

Jeg har en overdækket terrasse i forbindelse med et haveskur, der er skråstivere i skuret, med ikke i den overdækkede terrasse. (brugte nedstøbte H stolper)
Men du kan jo starte uden skråstivere, og tilføje dem senere hvis behovet er der.
Mit skur/Terrasse

Vi prøver igen, i morgen --
Når ´terrassen er fastgjort på huset i den ene side, så er der ikke noget så stort behov for skråstivere. Det kan jo ikke hverken gå imod huset eller væk derfra. Den eneste retning stolper kan tage er til siden. Der vil dine tagplader udgøre en skive og vil holde det på plads.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis