Termometer placering i VVB dsdsdk 119 2605 18-04-2020 16:23 HejEr der nogen som har erfaring med at rykke termometerets placering i varmvandsbeholder (centralvarmet). Pt er den helt i top af røret (2/3 af tanken). Hvad er effekten og konsekvensen af det? 10 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Søren O 7969 7000 18-04-2020 17:39 I top af røret? Det tyder på et dykrør der går op fra varmtvandsbeholderens bund. Hvis det er et termometer, så vil det vise aktuel "vandtemperatur" i beholderens "top".Hvis det derimod er føleren til termostatventilen, der sørger for opvarmning af beholderen, der sidder tæt på beholderens top, er der stor sansynlighed for at varmtvandsbeholderens kapacitet slet ikke udnyttes. Det varme vand i en beholder vil stige op, og der vil komme en lagdeling mod det kolde vand. Ved opvarmning af beholderen vil niveauet på "lagdelingen" gå nedad i beholderen, så det er mere varmt vand til rådighed.En termostatventil vil lukke for opvarmningen når "lagdelingen" passeret følerens placering. Søren O
dsdsdk Trådstarter 119 2605 18-04-2020 18:24 Det lyder rigtigt. Det er blot termometer som går til gasfyr. Når der så er 5 graders forskel på målt og indstilt temp, så starter fyret. Men så er den fyldt med 2/3 koldt vand, plus trægheden i dykrøret. Hvis jeg rykker den ned til 1/3, sætter temperatur lidt lavere, så tænker jeg at jeg får sammen vandtemperatur, men hurtigere reaktion fra gasfyret?
ev elmand 30531 7480 18-04-2020 23:14 Bortset fra at det ikke altid er godt at lave om på fabriks indstilling så tror jeg du har ret. Hvis termostatføler ( ikke termometer ) kommer ned i den koldere zone så starter fyret lidt før. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting) Annonce
Steensen 2647 8700 19-04-2020 17:22 Du rissikerer at temperaturen i toppen af beholderen kommer til at blive for varm, så du får kalk udfældning i beholderen.Skift istedet indstillingerne på dit fyr, så det starter ved 53°, og stopper ved 57°, herved er du over de 50° som dræber legionella, men under de 60° hvor kalk udfældes.
dsdsdk Trådstarter 119 2605 19-04-2020 19:08 Indstillingen er pt 58 og 53. Når jeg rykker føleren nedad så skruer jeg differencen ned så temperaturen forbliver den samme.
Steensen 2647 8700 20-04-2020 06:55 Hvad ønsker du i sidste ende at opnå?Det er marginalt hvad du kan spare af gas ved den øvelse, men du risikerer til gengæld førnævnte problematik med udfældning af kalk, eller den modsatte ende, at du ikke får varme nok på, så du ikke slår legionella ihjel.Hvis det er pga. Fyret er for længe om at varme beholderen op, efter fruen og teenagerne har været i bad, så får du ikke kortere tid på at få varmet beholderen op ved dette projekt.
dsdsdk Trådstarter 119 2605 20-04-2020 10:09 Temperaturen kan reguleres og det gør jeg. 56 ved hanen eller i tanken?Den reagerer hurtigere og når den starter 30liter tidigere og laver ca 6 liter/min og jeg forbruger 9l så vinder jeg 10 min brusetid.