Kan man lave en gulv-til-loft-reol af vandrør og lærketræshylder?

Hej. Jeg skal have bygget nogle reoler til vores hjemmebibliotek, og jeg ville blive meget glad, hvis jeg kunne høre fra nogle andre, om I mener min plan kan lade sig gøre/er holdbar.

Tanken er, at hver enkelt reol består af:
4 vandrør fra gulv til loft (skruet fast til loft og gulv) i rektangel-opstilling som 'skelet'.
7 hylder af lærketræ sat op 'udenom' skelettet. Med det mener jeg, at jeg i hver hylde vil bruge et forstnerbor med lidt større diameter end vandrørerne, så jeg får 4 huller som rørerene kan føres gennem.
Og så ville jeg holde hylderne i spænd de rette steder ved at indsætte små trækiler til at udligne de mm som hullet er større end røret.
Jeg håber, at forklaringen samt tegningen herunder tilsammen viser, hvad jeg mener på en forståelig måde.

Min usikkerhed skyldes, at jeg ikke før har prøvet selv at 'designe' møblerne på den måde - jeg plejer at tweake noget, der allerede er udtænkt af andre, men jeg kan simpelthen ikke finde et lignende reolprojekt andre steder, og føler mig derfor lidt på bar bund angående om idéen kan holde.
Jeg ser meget frem til at høre nogle input.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bøger er bare så umanerlig tungt. Jeg tror ikke på at du kan kile hylderne fast. Du er nødt til at bore nogle huller på tværs af rørene og sætte en bolt eller lignende på tværs. Man kan også få sådan nogle clamper som passer om vandrøret. Som så spændes på mes umbraco skruer Ved en bolte løsning så tænk på at al vægten ender på de 4 små flader.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
God ide.
Jeg ville nok føle mig usikker på om kilerne blev der. Hvad med en muffe af en slags, der kan gå udenpå rørene og fæstes med 3 skruer?
Eller måske en rørbøjle?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er sådan noget her jeg tænker på Rørklamper.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er noget godt i din konstruktion.
Der er ingen ting til at holde hylder så de ikke skrider ned, ( kiler holder ikke noget på glat rør )
Den type clamps som Kovas henviser til ( den mindste med nummer 051310006 ) kan holde hylder oppe, og hjælpe lidt med stabilitet, men ikke nok. Det er helt nødvendig at du spænder den fast både ved gulv og loft. Der kan samme clamps hjælpe dig.
Problemet er vel lidt at få det hele samlet, og rejst op, da rørene skal have en højde så de næsten når loftet. Det kan nok lade sig gøre at få de 2 forreste rør, samt passende antal løse hylder og clamps igennem huller, og få det rejst alene.
Men jeg tror du skal forberede dig på at de 2 bagerste rør skal kunne komme i ud-hak bagfra. Dette ud-hak kan saves som en kile med det bredeste stykke bagud. Så kan denne kile limes på plads bagefter næsten usynlig. Den vil blive lidt for kort bagud, på grund af savspor der fjernes, Det må man acceptere eller bagkant rettes til efterfølgende.
Har du et sted i samme rum med højere loftshøjde f.eks. trappeopgang så har du andre muligheder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er jo de der samlestykker. Så hvis man laver det af flere rørstykker Så slutter man hver stykke rør  med et samle stykke lægger hylden og sætter det næste rørstykke ned i samlemuffen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kovas:
Det er en løsning med den øverste del.
Men bygget med samlestykker alene tror jeg at det bliver lidt zigzag, Der er lidt tolerance i de clamps.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Eller lav reolen i to dele og samle det med unioner

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hvad med at montere nolge
Tstykler eller hvad de hedder og et tværgående rør også og ligge hylderne på dem ?
Tusind tak for alle jeres input! Jeg ser på nærmere på de pipe clamps, I foreslår, og måler lidt på om jeg kan rejse konstruktionen uden at dele den i ind i flere rørstykker.
Fedt at være ny på så hjælpsomt et forum!

Når du måler højde for samling kan du enten måle diagonalt da det er det mål der " strammer" når man rejser det op. ELLER du kan nøjes med at fratrække hylde eller clamps tykkelse, ( det der er størst ) og så sætte det på ovenfra en ad gangen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også