Nyt betongulv fra bunden

Hej alle,

Jeg er ved at kaste mig ud i noget jeg ikke har prøvet før. Vi har købt et gammelt hus og der var skimmellugt i entréen. vi har fjernet alt, gulv, loft og forsatsvægge - nu skal det hele bygges igen. Jeg vil gerne starte med gulvet men har brug for at få "afprøvet" min plan med folk der ved mere om dette end jeg gør - håber I vil hjælpe.

Jeg har vedhæftet et billede af vores entré som, den ser ud i dag. Min plan er at fylde lega i bunden af hullet, derefter fylde hullet med sand jeg har liggende i forhaven. Herefter, isolere med klimaplader fra Sandolitt og tilsidst støbe betongulvet, inklusiv armering og varmeslanger - varmeslanger får jeg professionel hjælp til af den lokale VVS'er.

Er dette den rigtige vej? Når hullet er så dybt, er der ikke en risiko for at materialet under gulvet synker med tiden? Burde jeg bare fylde holdet med beton? ... jorden i bunden er fugtig men ikke våd.

Mange tak for jeres tid!

Mvh. Jeppe

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have byttet lidt om på lagene. Sand allernederst som stampes godt sammen. Jeg ved ikke om det sand du har liggende er egnet. Det skal være den type som kan stampes sammen. Hvis det er sandkassesand så er det ikke godt. Det må heller ikke være for tørt da det så heller ikke kan stampes sammen. Så læg 10 cm sandlag ind ad gangen og stamp det omhyggelig for hvert lag.
Over sandet kan du gå direkte over til sundolit men det skal være op til det dobbelte af hvad du har skiteseret. Så sandlaget afrettes 560 mm under færdig beton overflade. Ud imod ydermuren skal der være 30 mm sundolite imellem beton plade og ydermur ( kantisolering )
Når jeg udelader leca i min oversigt så er det fordi sundolite også er kapillær brydende og det er lettere at lægge direkte på sandet. Og leca nederst har ikke nogen værdi da fugten sagtens kan komme fra sokkel. Når man beregner tykkelse af sundolite inklusiv kapillær brydende så skal det være lidt tykkere.
Endelig skal du huske radon dug, som kan placeres over sidste lag sundolite.
Det behøver kun at ligge 40 cm fra og ud til muren, hvor det ligger op bag kantisolering oh klæbes til muren.
I dit tilfælde ville jeg nok lægge radon dug i hele rummet, da det er så lille et rum. Og for at dugen ikke skal beskadiges af rionet, arbejde med gulvvarme m.m. så ville jeg placere det under det sidste lag sundolite.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville bytte om på sand og kapilarbrydende lag.

fase
Mange tak for jer svar og mange tak Erik, for den grundige vejledning!

Jeg har 3 opfølgende spørgsmål hvis I har tid:

1. I vores entré er 3 af de 4 vægge ydermur - vil gulvet ikke bliver ustabilt hvis betonen ikke hæfter på mere end én væg? Jeg formoder at kant-isoleringen er nødvendig for at undgå kuldebroer?

2. Der er en kraftig lugt af fugt, kælder og nok også skimmel i "hullet" - bør jeg gøre noget før jeg fylder hullet op? Bør soklen behandles med noget?
Tidligere lå der trægulv, som nu er brudt op - lugten kom før gennem både 400 mm isolering, dampspærre og trægulv. Under isoleringen var der tomrum og der var en plastikdug der lå løst ovenpå jorden. Det er lidt en"skinger" lugt og det vil være skønt at komme af med den. (og jeg tænkte at hvis betongulvet hæftede hele vejen rundt, kun man holde lugte væk)

3. Der er ventilationshuller i soklen - bør jeg har beholde disse der hvor sandet ligger?

Mange, mange tak for jeres tid!

Mvh. Jeppe

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis