Græskant af stål. Hvilken tykkelse?

Hej alle.
Jeg vil snart bestille båndstål til at afgrænse mine bede/græs. Jeg søger lidt erfaring vedr tykkelse, da det skal kunne formes lidt. Jeg skal ikke lave runde cirkler, men har bede som svinger lidt. Jeg tænker selv at 2mm er for tyndt, og 5mm for tykt.
Hvad har i brugt?
Mvh Morten 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer lidt an på om dine afgrænsninger alle er med skarpe kanter, eller du har runde bede langs græsset så kanterne skal rundes eller de "bare" skal støde op mod hinanden i 45/90grader samlinger.
5mm virker tykt hvis du skal bukke det (antag du ikke har en valse), vil nok gå med de 2 max 3 mm hvis du har mange rundinger, mens jeg ville gå op i 4-5mm hvis det er "ligeud" og 90graders samling (arbejdet er det samme om det er 3 eller 5mm - men holdbarheden er +40% på de 2mm ifb med rust og nedbrydning)

Den der har mindst værktøj når vi dør; har tabt
Jeg er nu ikke vild med lodrette metalkanter i haven. Tænk hvis et barn snubler og rammer kanten. Så er det vist lige meget om det er 2 eller 5 mm plsde, der er stadig skarpe kanter. Måske kunne et gummi- eller plastprofil på metalkanten være løsningen. Jeg vil anse 2 mm godstykkelse for rigeligt,
Noget andet er korrosion. Blanke plader ruster meget hurtigt, elgalvanisering noget bedre, og varmtgalvanisering meget bedre. En anden mulighed kunne være corten stål. Det vil blive ved med at fremstå "rusten"

Søren O
Du vil nemt kunne forme et stykke 5 mm fladjern på eks 100/150 mm højde til en blød bue, fordelen ved fladstål er at kanterne er lidt afrundede.
Jeg har brugt plast kantbånd, det er jeg godt tilfreds med, købte det her L I N K
Her har jeg brugt det mellen fliser og græsplæne, men har også brugt det til bede.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar alle. Jeg har også overvejet corton stål, men jeg synes for det dyrt. Alm. båndstål er e tredjedel i pris.
Jeg ender nok med 3mm for at være på den sikre side. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis