BR18 paragraf 443 stk. 3 vs Bora Classic 2.0 med kulfilter

Hej

I forbindelse med opførelse af nyt hus ønsker vi at køkkenet udstyres med en Bora Classic 2.0 kogeplade med kulfilter, altså en kogeplade uden udkast til det fri. Dette er der flere grunde til, men den primære er at nye huse er så tætte at emhætte med udkast til det fr laver undertryk i huset, med andre gener til følge.

Imidlertid ser det ikke ud til at det er lovligt i henhold til BR18.

Er der nogen der ved om man kan få dispensation eller skal jeg blot forberede til afkast i tilfælde af at det biver kontrolleret og så montere en kulfilter-emhætte som ønsket.

Mvh Henrik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Henrikhp skrev: undertryk i huset, med andre gener til følge.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med de andre gener. Men uden frisk luft ind på en eller anden måde så bliver det for fugtigt i huset.
En kulfilter emhætte tager kun fedtpartikler og lugte. Den tager stort set ingen fugt ud af luften, så vanddampe forbliver i huset. Det er absolut kun en nødløsning i lejligheder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så kan du have denne kulfilter emhætte og så lade aftræk gå igennem ventilationsanlæg.
Når man normalt ikke anbefaler´ dette er det for at rørene m.m. ikke skal svines til at fedt fra køkkenet.
Hvordan du kommer om ved § 443 kan jeg ikke svare på.

 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, men jeg har hørt mange steder fra at man ikke rigtig kan få det til at fungere. Bora er den eneste producent af bordemfang hvor luften er tilstrækkelig renset til at kulfilter er en mulighed så hvis man ikke er bekendt med dette mærke kan jeg godt forstå at man finder mit spørgsmål besynderligt 😊
Jeg er bekendt med systemet, og andre systemer hvor luften skal suges nedad, bagud eller ud til siden.
Varmen o.s.v. vil jo opad og skal man gå imod dette skal der umanerlig meget luftstrøm til for at gribe luften.
Man skal have en lufthastighed på mindst 0,5 m / sec for flytte luftretning fra opad og til at gå ligeud/nedad er der det mindste luft bevægelse i rummet skal dette også overvindes.
Nu går jeg ud fra at suget er i nedenud midt på komfur. Hvis dette skal være i en kogeø hvor der ikke er mur bagved, eller til siden så er det et firkantet område på ca 100 cm x 100 cm ( bredde x afstand til forreste kant x 2 altså bagud) som skal have denne lufthastighed så er det ca. 0,5 m3 luft pr. sekund eller 1800 m3 i timen.
Jeg har kigget i datablade for Bora system 2,0 men der er ikke specificeret maks luftmængde De bedste emhætter med motor på loft har ca det halve i luft mængde.
Hos min søn installerede de i 2008 udsug bagved komfuret igennem en emfang som skydes op i 20 cm højde. Her er udsugnings spalten rettet hen imod gryder og på trods af det virker det kun nogenlunde på bagerste 2 gryder. Jeg husker ikke lige sugerens størrelse men det er med 20 cm afgangs rør i stedet for normalt 15 cm rør fra emhætter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg har selv tidligere haft emhætte (oven over) med kulfilter men blev træt af det. Lugt gener bliver ikke fjernet og så blev jeg træt af at skifte kul. Så vær sikker på dit ventilationsanlæg kan udskifte nok luft når du steger bacon 😅

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har med egne øjne set boras kogeplader i funktion og kan bekræfte at der er en grund til at de er markedsførende og at det er fremtiden. De er vildt effektive, og jeg kunne aldrig drømme om at sætte en konventionel emhætte op. Jeg er derfor heller ikke nervøs for mit ventilationsanlæg så længe de to ting ikke forbindes.

Jeg har læst lidt mere bygningsreglement og kan se at man kan søge dispensation så længe man ikke afviger fra formålet med den enkelte paragraf, det tænker jeg at prøve 
OK jeg håber du bliver tilfreds.
Jeg husker også at Voss komfurer havde et system med 2 kogeplader på hver side af en emfang der kunne skydes op. Det var ingen succes.
Måske har Boras løst problemet bedre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis