Her denne meget struktureret væg været moderne?

Hej Alle

Jeg er i gang med at fjerne tapet i soveværeset og undre mig over lagerne på væggen. 1. lag er glasvæg, 2. er puds, 3. lag meget struktur præget tapet eller lignende, se billede og 4. lag er 60'er tapet.

Jeg undre mig over lag 3 - Har dette været moderne eller det et slags mellem lag man har brugt i sin tid for at pudsen kunne klisters fast på væggen?

Håber nogle kan hjælpe mig? :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner meget det man kaldte skumtapet. Om det har været moderne er ikke til at sige, men det har været brugt meget. Og vi har da også haft det,
Vedkommende som har boet i huset har i hvert fald syntes at der skulle ske en forandring fra 60`r tapet Det har ikke noget med pudslaget at gøre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så vidt jeg husker, var det i start 90.erne moderne med meget grove vægge. Dels kunne man købe savsmuldtapet, som var grovere end det, som ellers havde været moderne i mange år, og dels kunne man købe skumtapet, som nævnt af ev elmand. Skumtapet kunne man købe både i det mønster du viser, men også i mønstre som forestillede noget. Det kunne også fåes i fine og grove udgaver.
Endelig var der en del, som smurte noget spartellignende på væggen med meget grove ruller, hvor man så kunne lave forskellige mønstre. Det blev så efterfølgende malet.
Når det skulle fjernes igen, priste man sig lykkelig, hvis det var lavet ovenpå tapet, da dem som smurte det direkte på væggen havde visse problemer  med at fjerne det igen.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har også set et badeværelse og bruseniche , som udelukkede havde en overflade som det man i murer sprog kaldte >udkast< Det vil sige at man med murerske kaster en meget blød mørtel/cement blanding på væggene.
Det var så ru at man ikke skulle bruge væggen hvis det kløede lidt på ryggen. Så ville man få blodige striber.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tænker næsten der må være udkast eller lignende. Jeg kan men sikkerhed sige det ikke er savsmuld tapet, det er hårdt som sten.

Jeg har fået stillet min nysgerrighed - Tak for hjælpen:)
I 80'erne var det også på mode at lave "spanske vægge" som bestod af en "maling" der var tilført nogle "klumper" der gjorde at væggen fremstod som meget groft sandpapir (nogle vil kalde det groft puds). Man kunne enten bruge en spartel eller rulle det på, og det svinede helt vildt, og man skulle ikke læne sig op af sådan en væg efterfølgende uden beskyttelse 
Som andre skrev så var det et helvede at få af væggen hvis det var smurt direkte på pudset, men hvis det var "klasket" på tapet var det til at have med at gøre.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også