Fatning til varmelampe

Hej med

Jeg har købt en gammel grise varmelampe, men den slog relæet da jeg tændte for den. Vil så udskifte fatningen, men er i tvivl om jeg kan bruge Hvilken som helst fatning eller om den skal være speciel? Pæren jeg skal sætte i er en 175 watt par 38 (240 volt - E27)
Håber nogle kan Hjælpe :)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden.
Prøv af undersøge fatning, stik og ledning. Hvis sikringer slår fra må der være en kortslutning.
Hvis det er fatningen der er defekt, skal du have fat i en porcelænsfatning. Den kan tåle varmen.

Søren O
karl smart skrev den 17-04-2020 16:52:19

Det er pæren der er defekt , og om de kan fås mere ved jeg ikke ...................

 Der fulgte ikke pære med, har selv købt en. Den blev testet med alm pære og der virkede den fint hos sælger. Jeg startede med sætte varmepæren i og den virkede ikke. Så skiftede jeg til alm pære i en anden stikkontakt og her slog den relæet. 

Søren O skrev den 17-04-2020 15:57:40

Velkommen på siden.
Prøv af undersøge fatning, stik og ledning. Hvis sikringer slår fra må der være en kortslutning.
Hvis det er fatningen der er defekt, skal du have fat i en porcelænsfatning. Den kan tåle varmen.

 Det hele er meget gammelt og rustent så har svært ved at skille det ad. Derfor ville jeg sætte ny fatning i og evt udskifte ledningen og stikket men da jeg intet aner om el til varmelamper så måtte jeg hellere spørge først så jeg ikke futter hønsehuset af 😉

Er det HPFI relæet der kobler ud eller en automatsikring der kobler ud 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
karl smart skrev den 17-04-2020 18:28:28

Er det HPFI relæet der kobler ud eller en automatsikring der kobler ud

 Øh den slukker ikke hele huset, kun en sektion når jeg tænder den.
Men tænker at skifte både ledning og fatning, så skal bare vide om jeg skal bruge noget specielt (udover en porcelæns fatning) til det 😊

Så er der en kortslutning i den  , det tyder på at der er noget galt med fatningen ..................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 17-04-2020 18:40:40

Så er der en kortslutning i den  , det tyder på at der er noget galt med fatningen ..................

 Okay, men er det nok at købe en porcelæns fatning som hedder E27 ? 🤔 

Og skal jeg bruge speciel ledning eller skal det bare være almindelig lampeledning ? 😊
Du kan sikkert bruge den oprindelige ledning. Det er oftest nede i fatning at ledningen bliver så varm at isolering krakelerer. Hvis fatning ikke fejler noget så er det bare at korte ledning op.
Skal der ny fatning i så skal det være porcelæns fatning og ledning skal være varmefast.
Man plejer ikke at bruge par 38 pærer. Det er spotlamper. Det almindelige er 100 op til 250 W infrarød pære hvis den skal varme kyllinger. Her eksempel fra Linds Kemiske Fabrikker. LINK De sælger i øvrigt alt til rengøring, plastposer m.m. til husholdning. Der skal bestilles for et vist beløb for at det er fragtfrit
Og så skal du give kyllinger mulighed for at lægge sig uden for lyskeglen også. Den kan nemt komme til at hænge så lavt at det bliver for varmt, så søger de ud i kanten af lyskeglen. Lampen skal i øvrigt hænge mindst 60 cm over strøelse.
Skal det blive til grill kyllinger så er det lidt for tidlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil give 'ev elmand' ret.
Det er vigtigt ikke at brænde hønsehuset eller grille kyllingerne...av av  
Jeg vil kun tilføje at det er en god idé at have et gitter på lampen (under pæren),
hvis der ikke er et i forvejen.
Det kan ellers ske at en pære sprænger og de varme glasskår falder ned på underlag/kyllinger.

Dit password skal mindst indeholde ET STORT BOGSTAV, 2 tal, et sym8ol, en interessant besked, en forbandelse, en trosbekendelse, et rygmærke fra en klam rockertype, nogle hieroglyffer og en ost.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis