Rækkefølge af vertikalskæring, eftersåning og topdressing

Jeg har tænkt at jeg ville leje en vertikalskærer og give græsplænen en tur med den, og sprede noget topdressing af kompostmuld blandet med sand og så nye græsfrø. Jeg har også noget organisk gødning i pilleform til plænen, men i hvilken rækkefølge skal jeg gøre alt det her, og hvornår er det bedst at gøre?

Skal græsfræene blandes i topdressingen, eller strøs ud oven på eller inden topdressing?
Hvor mange kg græsfrø til eftersåning af ca. 120 m2 plæne?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er over græsplænen 1 gang om året, og jeg gør det i følgende rækkefølge.
- Vertikal skæring
- Core aeration (prikning)
- Topdress
-Såning
- gødning
- let tromling (lige for at græsfrøene får ordentlig jordkontakt)
Vær varsom med for tung tromle da du bare "komprimerer" jorden

Omkring mængde græsfrø der kan du finde mængde beregnere her på nettet, det afhænger vidst lidt af type.

Du kan gøre det her ultimo april og maj (især med det vejr vi har pt)
Ellers i sen sommer tidligt efterår august-september så når det nye græs at sætte rødder inden vinteren.

Den der har mindst værktøj når vi dør; har tabt
Mrjacki rækkefølge er ok.
Nu kommer det meget an på tilstanden af din plæne om det overhovedet er nødvendig. Jeg har meget mos i plænen nu, men har for 2 uger siden givet den almindelig NPK gødning, samme procedure som de sidste 5 år.
Mosset har det skidt med gødning medens græsset elsker det. Allerede nu ( selv om det er begrænset hvad regn vi har fået ) kan jeg se meget grøn græs med store gullige pletter i plænen. Når jeg kigger efter er det mos der sygner hen og græsset der gror.
Så hvis det kun er en slap plæne med meget mos så nøjes med at give det gødning og du vil have en fin plæne omkring start af juni.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand -> klart at gødning gør meget især hvis jorden er porøs og ikke alt for meget ler i, mange anser jo kun vertikal skæring som en mulighed når de skal have fjernet mos, men den åbner jo overfladen, så gødningen kan komme ned.
Jeg er rigtig meget ler i min jord så bruger vertikal skæren til at fjerne det øverste filtlag i græsset således vand/gødning/kalk nemmere trækker ned.
Dertil har jeg så prikkemaskinen som trækker jordpropper op af jorden, på den måde kommer der tusindvis af små (1,5 - 2cm i diameter og 4-5 cm dybe) huller i græsplænen, dette gør at jorden ikke er så kompakt som ler har en tendens til at blive, samtidig får græsset muligheder for at lave lidt dybere rødder som gør det mere modstandsdygtig i tørrer perioder da det kan hente vandet lidt længere nede.
Hvis man vedvarende har meget mos i haven er der jo som regel en årsag til det, enten den helt åbenlyseat der er meget skygge i haven, ellers er det mange gange at ens jord erfor sur, det kan kalk så afhjælpe.

Men klart som du selv skriver; gødning så græsset har noget at leve af er super vigtigt, så længe "maden" kan komme ned til røddene, og tror det er her mange har problemer, især når folk bruger flydende gødning.

Den der har mindst værktøj når vi dør; har tabt
Mos er som sådan ikke ræd for gødning - det er kalium (K'et i NPK), som mosset ikke kan lide. Det er normalt, at mos bliver gulligt på denne årstid, og det behøver ikke have noget med gødning at gøre. Vertikalskæring drejer sig som sådan ikke om at fjerne mos, men om at få de græsrødder, der ligger i jordoverfladen, rippet op, så de begynder at spire nye strå. En vertikalskærer fjerner en del af mossen, men en egentlig mosfjerner (en valse med nogle fjedre, eller en klinge med fjedre til plæneklipper) fjerner væsentligt mere mos.

P.S: Græsfrø og gødning spredes optimalt lige inden eller imens det regner. Gødningen skal bruge (meget) vand for at opløses og trænge ned i jorden, og græsfrø skal bruge vand for at starte spiring. Smider man begge dele ud i tørken, så løber vinden og fuglene med pokalen!  

P.P.S: Topdressing er IMO kun nødvendigt, hvis plænen er ujævn og hullet, og derfor skal rettes / planes. Hvis man alligevel spreder gødning kan man bruge alm. jord til at rette ujævnheder.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har ikke erfaring med lerjord her i Midtjylland. Men jeg tror nu at vandet kan sive ned i alle jordtyper, ellers ville landmandens græsmarker få det hårdt selv i regnvejr.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har meget dårlig erfaring med organisk gødning til Græsplænen i tørre perioder vil dens virkning ikke nå ned til græsset før mos tager overhånd. Brug NPK 14-3-15. Billigst hos Davidsen p.t.

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis