Hvorfor egentlig lovkrav om jordforbindelse?

Jeg er ved at renovere mit køkken med installationer fra 1962, hvorfor der ikke er trukket jord rundt.
Jeg er selvfølgelig helt klar over, at der SKAL trækkes jord med rundt nu i forbindelse med renovering - men - hvorfor er det egentlig blevet et lovkrav, når nu alle køkkenmaskiner produceres med stik uden jord?
Det giver selvfølgelig mening i forhold til stikkontakter til komfur osv men jo ikke i forhold til alt andet.
Men måske har jeg bare ikke tilstrækkelig forståelse for elinstallationer?

Bertil
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at være beskyttet mod elektrisk chok som følge af indirekte berøring - som det så smukt er udtrykt i bekendtgørelsen - bør de elektriske apparaters ydre steldele være forbundet til beskyttelseslederne gennem stikpropper med 'jordstik'. Når jeg skriver 'bør', er det fordi den krævede HPFI-afbryder formentlig vil redde menneskeliv, men et elektrisk stød kan ikke undgås uden 'jordforbindelsen', og for de fleste vil det føles ubehageligt.
Beskrivelsen at de fleste køkkenmaskiner laves med stik uden jord er altså heller ikke helt korrekt. Mange maskiner leveres bare med et såkaldt schuko stik, som er en tysk/fransk standard hvor jordforbindelsen sidder i siden af stikket. For at få jordforbindelse er man derfor nød til at anvende en adapter der sælges hos alle hvidevare forhandlere, eller at ændre stikket.


Ask
ang. køkkenmaskiner så er det korrekt som askholme skriver at de rent faktisk har jord, det er blot hos de fleste (endnu) ikke opsat stikkontakter som passer til den standard man bruger i stort set resten af europa, og dette skyldes at laurits knudsen, indtil for få år siden havde monopol på den danske elmarked hvad angik alm materiel, dette er nu ophævet og man begynder at se en retning mod resten af europa, hvor specielt schuko stikket er udbredt, dette stik laver LK også nu og det koster minimalt mere end en alm stikkontakt. Laurits knudsen er forøvrigt ejet af Schneider electrics som er et meget stort tysk firma. min personlige holdning er at man som minimum i alle køkkener skal have en adapter eller min 1 stikkontakt af schukotypen, og dette set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.
Det er brugerens ansvar at brugsgenstanden er korrekt installeret.

I afsnit 6C står der som noget nyt i kapitel 817.471.2: ”Beskyttelsesjorden fra stikkontakter med jord skal overføres til klasse I apparater. Der skal anvendes stikpropper med samme jordkontaktsystem som stikkontakten, eller der skal anvendes en egnet systemadapter.”
Det betyder på jævnt dansk, at stikproppen skal passe til stikkontakten, når man tilslutter et klasse I apparat, der kræver jord. Det bedste er naturligvis at skifte stikproppen til en type, der passer til stikkontakten, så beskyttelsesjorden overføres fra installation til apparat. Vælger man, at bruge en adapter, skal man være opmærksom på, at der også er konkrete krav til adapteren. Det betyder, at man som udgangspunkt ikke kan bruge en af de såkaldte rejseadaptere, der kun er beregnet til midlertidig brug i udlandet.
Hvis man får sit apparat leveret og installeret, så er det den, der leverer og installerer, der er ansvarlig for, at stikproppen passer til stikkontakten.

Der er med andre ord ingen undskyldning for at købe en schuko jord og så ikke skifte stikproppen til dansk jord eller skifte stikkontakten til schuko.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
HFI/HPFI har jo så også vist sig ikke at slå fra i 1/6 af tilfældene. Så jord er jo også en backup på systemet, så du ikke bliver jordforbindelsen.

Henrik, der har jo så værer masser af kritik af Sikkerhedsstyrelsen, for ikke at udbrede kendskabet til el-sikkerhed ifm med introduktionen af Schuko. Det er trods alt dem der introducerede en ny stiktype i DK, som kan gå i en gammel stikkontakt uden at der er jordforbindelse. 


Mvh Troels
Annonce
Tusind tak for tilbagemeldinger, der gjorde mig noget klogere
Jeg skal da bare have investeret i Schuko stikkontakter.
Googlede lidt på dem, og det kunne godt se ud som, de ikke passer i standard indmuringsdåser pga større dybde.
Skal man virkelig til at skifte allerede indmurede dåser ud? 😭
Du kan få en højere ramme du kan bruge så det virker i eksisterende dåser. Men det betyder jo at kontakten stikker mere ud fra væggen. Jeg har af samme grund valgt at skifte stikpropper på de fleste af vores ting istedet fordi jeg ikke vil have at kontakterne stikker mere ud 

Ask
Jeg gik lige en tur i køkken skabe
Kaffemaskine, kogekande, 2 forskellige brødristere, vaffeljern, og sand wish rister har stik med jordforbindelse
håndmixer, lille hurtigpisker, og food processor har ikke jordforbindelse,
I moderne installationer skal alle stikkontakter være med jord, men i køkken er det faktisk sælig farligt at køre uden jordforbindelse.
Kommer man til at berøre et defekt apparat i stue eller andre tørre rum er der oftest ikke noget at mærke da forbindelse igennem tæppe eller trægulv ikke kan lede så meget strøm at det kan mærkes.
I køkken er der ofte andre apparater som er jordforbundne. Det er opvasker, komfur og emhætte. Så man kan nemt komme til at røre ved noget som fører strømmen igennem kroppen med den ene arm og en eventuel fejl behæftet maskine med den anden hånd. Og man har ofte våde hænder i samme omgang så det går lige igennem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bare lige for at gnide lidt mere salt i såret...
Shuko stik (sidejord) er heller ikke en standard, men et mærke på lige fod med den danske stikkontakt med 3 ben.
Der findes ikke en europæisk standard om hvordan stikket skal se ud, kun hvordan den testes og mærkes.
I Frankrig bruges en "pind-jord" hvor der stikker en pind ud i stikkontakten og stikproppen har et hul. Så her passer hverken vores eller shuko stikket.
Den østrigske sidejord er ikke identisk med den tyske, som igen er forskellig fra den svenske, selvom de ligner hinanden  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis 2 køkkenapparater er tilslutet på hver sin gruppe og dermed også hver sine fase og der er overgang på begge to og de står så tæt at man kan berøre dem samtidligt så får man faktisk ikke blot et 230 V stød men 400 V igennem sig , med mindre der er jord på for så har HPFI koblet ud .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis