Hvorfor egentlig lovkrav om jordforbindelse?

Jeg er ved at renovere mit køkken med installationer fra 1962, hvorfor der ikke er trukket jord rundt.
Jeg er selvfølgelig helt klar over, at der SKAL trækkes jord med rundt nu i forbindelse med renovering - men - hvorfor er det egentlig blevet et lovkrav, når nu alle køkkenmaskiner produceres med stik uden jord?
Det giver selvfølgelig mening i forhold til stikkontakter til komfur osv men jo ikke i forhold til alt andet.
Men måske har jeg bare ikke tilstrækkelig forståelse for elinstallationer?

Bertil
Jeg er ved at renovere mit køkken med... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skal man virkelig til at skifte allerede indmurede dåser ud? 😭
Schuko stikkontakten er lidt dybere end det danske system, så for en sikkerheds skyld ville jeg mure dåser ind, som stikkontakterne passer i. Det er ærgerligt at opdage at dåserne ikke er dybe nok, selvom der fliser på væggen. At sætte en højere ramme på er lidt af en nødløsning, når du alligevel renoverer dit køkken.
Schukostikket er indrettet så det passer både på den franske udgave med pindjord og på den tyske udgave uden pindjord.



fase
Karl Smart:
For lige at tage alle usandsynlige scenarier med. Hvis der på emhætte er fejl på nulleder, ( og denne ikke er jordforbundet ) så er det ikke sikkert at HPFI slår fra. Rører man så samtidig et fejlbehæftet apparat så slår HPFI ikke fra og man står med håret lige opad ( tegneserie symbol ). Men det er nok lige så sjældent som den med 2 faser overgang samtidig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har klippet stikket af ledningen på køleskab og ovn og sat et på med Jordben.
Også har en Evoline Powerport monteret i min køkjenbordsplade, til køkken maskiner.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Er din Evoline Powerport så med dansk stikkontakt?  De fleste ting, som kræver jord, er i dag forsynet med schuko stik.

fase
Erik elmand ja du har ret , det er noget teoretisk at 2 brugsgenstande uden jordbeskyttelse er defekte og kan give et 400 V stød , men muligheden er der , det var mere for oplyse om at jord på brugsgenstande er en god ting. , 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
S. Fabrin skrev den 18-04-2020 23:00:41

Er din Evoline Powerport så med dansk stikkontakt?  De fleste ting, som kræver jord, er i dag forsynet med schuko stik.

Den er med Schuko stik og USB.

Det er efterhånden mange år siden jeg købte den, men dengang kunne de fåes til fine priser på Ebay.de mener jeg gav 50Euro dengang og det er jo med Schuko da det er til det tyskemarked.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis