LK FUGA lysdæmper kan ikke slukke

Jeg har en LK FUGA lysdæmper.
Problemet er at jeg ikke kan slukke lyset ved at trykke på dæmperen. Her ud over virker dæmperen heller ikke ordentligt. Den reagere ikke som den skal når jeg drejer på dæmperen og lyset kan begynde at blinke.

Jeg har lige købt en ny lysdæmper hvilket ikke har ændret noget.
Kan det være pæren?
Nogen bud på hvor problemet ligger?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
måske forkert montering, er der andre afbrydere knyttet til, er det LED den skal dæmpe og er dæmperen beregnet til dette, har det virket tidligere ?

I papirene til lysdæmperen står der under anveldelse: at den "...anvendes til dæmpning af 203 V AC glødelamper eller lavvolt halogenlamper..."

Pæren der er i nu er en: "220-240 Vac 50 Hz.

Så vidt vi kan se er der ikke andre afbrydere tilknyttet lampen.

Historik:
Lampen har virket tidligere med dæmper.
På et tidspunkt kan vi ikke skrue ned for lyset mere.
(Da jeg for nylig skifter til en ny FUGA lysdæmper (samme slags som den gamle) finder jeg ud af at plastik"tingen" der sidder bagpå dreje skiven, der skal interagere med kontakten inde bagved er knækket)
Da vi havde problemer med at ikke at kunne dæmpe, købte vi en LED pære der kunne dæmpes med fjernbetjening. Jeg er usikker på om vi på daværende tidspunkt kunne slukke og tænde lampen på kontakten.
LED pæren kunne i hvert fald slukkes og tændes med fjernbetjeningen i starten.
LED pæren virkede kun kort tid. Jeg skriver hstorikken om LED pæren dajeg er i tvivl om det kan have ødelagt noget.
Som der tydeligt står i papirerne til den dæmper  "...anvendes til dæmpning af 230 V AC glødelamper eller lavvolt halogenlamper..." altså er den IKKE beregnet til Led Og det er her dine problemer opstår.....
Har du et bud på hvor i problemet er og hvordan jeg udbedre det?
Er lampen ødelagt eller er det i ledningsnettet eller hvor er det, og hvad gør jeg?
Dit problem er tilsyneladende, at din dæmper ikke er til at dæmpe LED pærer med, så du skal have en dæmper beregnet til at dæmpe LED pærer.

fase
LK lysdæmper til led pære g9 kan dæmpes med ikke slukke, hvad er der galt. Lysdæmper og led pære er noget fanden har opfundet !!!!!
Mvh
handyman4 skrev den 23-10-2022 17:18:13

LK lysdæmper til led pære g9 kan dæmpes med ikke slukke, hvad er der galt. Lysdæmper og led pære er noget fanden har opfundet !!!!!
Mvh

 Hvad er minimums strømforbruger på dæmperen (hvad kræver den minimum). Det kan være dit problem. Og når du skriver pæren kan dæmpes går jeg ud fra, at pæren rent faktisk er dæmpbar?


Der er 3stk 3,5 watt g9 dæmpar = 10,5 watt : Hvor læser jeg hvad LK lysdæmper kræver.
Du oplyser her hvilken lysdæmper du har. Nogen kan programmeres til "forkant " eller "Bagkant" tænding. ( for eller bagkant på sinus kurven) 
Det kan nogen gange løse problemet- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis