Hvorfor virker min nye badventilator ikke?

Hej med jer.
Jeg har købt en ny Duka Pro 70TH badventilator til mit badeværelse.
Idag ville jeg så sætte den op. Meningen var jeg vil få den til at styre efter fugtighed og timer, men selv som alm. tilslutning vil den ikke tænde

​Jeg har tilsluttet blå - blå og brun - brun, som er hvad der burde skulle til for at kunne tænde og slukke på afbryderen på væggen.
​Der sker bare ikke noget. Jeg har målt på samlemuffen, og der er 230v strøm på

​Hvorfor virker den så ikke?
Hvis den skal virke med timer, så skal der en ledning mellem brun - hvid ikke?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler en ledning. Hvis ventilatoren skal virke med timer og fugt, skal der være en  fast fase i L og et signal LT fra lampen i badeværelset. Det kan godt være, at der 230V mellem nul og L, men hvor lang er ventetiden fra lyset bliver tændt til ventilatoren starter? Den ledning, du mangler, kan være en fast fase. Dir billede viser ikke om den brune er tændledningen eller en fast fase. Du skal lave tilslutningen så der er en fast fase på den midterste klemme og tændledningen fra lyset på den øverste klemme. Nullen på nederste klemme.

fase
Ventilatoren starter slet ikke. Den har sin egen afbryder på væggen. Og når nul er sat til nul og fase til fase så er der ikke gang i den. Dioden lyser heller ikke.
Jeg har prøvet at sætte den til direkte strøm fra en anden kontakt. Men stadig ikke noget liv. Så tænker den er defekt. 

Som S.Fabrin skriver skal du have fast fase på på L, og tændledning på LT. Du skal kigge på den tegning der hedder TH Timer & Humidity da det er den model du har.
Alternativt kan du ligge en lus imellem L og LT. Så vil den starte når fugtigheden stiger, og stoppe x antal sek efter fugtigheden er nede igen. Men du har ikke mulighed for at tænde manuelt.

Jeg har samme ventilator som fungere med lusen. Det har dog den ulempe at den ikke starte hvis det trækker lidt ind.

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

men den burde jo virke på afbryderen når den er sluttet til som den er nu. Den som på tegningen hedder STD.
Eller virker den kun med timer?

Jeg har fra loftet kun nul og fase. Så skal jeg prøve at smide en lus imellem L og LT

Ventilatoren starter slet ikke. Den har sin egen afbryder på væggen.
Hvis den har sin egen afbryder, som jeg opfatter, du tænder og slukker for ventilatoren med, på væggen skal du lægge en lus mellem L og LT. Men hvorfor har den sin egen afbryder, når den ligeså nemt kunne være styret af lyset og den indbyggede timer og fugtføler.

fase
Annonce
Du kan ikke bruge STD tegningen til noget, din ventilator er en Duka Pro 70TH. Så du skal kigge på tegning TH!!
Det er en generel vejledning der følger med flere typer af ventilatorer.


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Det skal du spørge vedkommende om der lavede el før vi flyttede ind. 😊
jeg har lige forsøgt med en lus mellem L og LT, og nu tænder den da. Så det var vel det der skulle til. Men om den den kører på timer/fugtighed nu er jeg lidt usikker på. 

jthyge skrev den 16-04-2020 21:07:15

Du kan ikke bruge STD tegningen til noget, din ventilator er en Duka Pro 70TH. Så du skal kigge på tegning TH!!
Det er en generel vejledning der følger med flere typer af ventilatorer.
Ja så lærte jeg også noget idag. Jeg troede den var så smart man selv kunne vælge. 
Normalt er det sådan, at timeren starter, når lyset bliver slukket. Så reelt slukker du aldrig lyset, når du lægger en lus mellem L og LS.

fase
Du har tændledning/nul til rådighed og ikke fase/tændledning/nul dvs. timer får du ikke til at virke.
Du skal forbinde nul til N og tændledning til L. Ingen lus. Så virker fugtstyring dvs. du skal ikke slukke på afbryderen (evt. lave tændledning om til "fast fase" ved afbryder.) Husk at indstille fugtigheden korrekte ellers køre den hele tiden eller starter den ikke.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis