Hjælp! Vores soveværelse i ny tilbygning er alt for varmt

Hej LDS'ere,

Til vores 100+ år gamle hus har vi for et par år siden fået lavet en skøn tilbygning. Den er selvfølgelig isoleret efter alle kunstens regler, soveværelset er desværre bare umuligt at holde "frisk".

Vinduet i rummet er ikke stort (og sidder over sengen dvs med kuldefald ned i hovedet på os, men det er et mindre problem). Desuden er det svært at skabe gennemtræk for døren holder vi altid lukket for ikke at få lys (og katten) ind. Det skulle jeg selvfølgelig have tænkt på da jeg designede tilbygningen, men det er desværre for sent :-) Så nu håber jeg at nogen af jer herinde kan hjælpe med gode råd og erfaringer!

Det første jeg gjorde var at montere en ventilator i loftet. Den hjælper noget, men om sommeren er varmen i rummet stadig et stort problem ud over den generelle udfordring med at udluftet rummet.

Der er fladt tag på tilbygningen så det ville være relativt enkelt at montere en ventilationskanal i loftet i den anden ende af rummet væk fra vinduet så vindue+kanal ville give noget mekanisk cirkulation. Er det den rette løsning?

Alternativt har jeg set på DUKA ONE PRO 50+ som også er vel omtalt herinde. Det vil være nemt at montere den i væggen (samme væg som vinduet) og det lyder på andre herinde til at den er meget støjsvag. Vil den være den rette løsning?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en lille varmepumpe vil hjælpe dig meget! PS at I har kuldenedfald fra vinduet, tyder på, at der kan gøres meget isoleringsmæssigt og feks nye glas i vinduet.

 

Tak for svar! Kuldefaldet er kun når det er åbent. Er der nogen anbefalinger til en lille varmpumpe? Og mener du dermed også at DUKA løsningen ikke vil hjælpe? 
En lille varmepumpe vil give dig mest komfort, og mindst støj. De nye panasonic går ned til 17 dB. Du får varme om vinteren og køling om sommeren. Endvidere har nogle modeller mulighed for at rense luften.

Installationen af en pumpe er dyrer end en Duka men du har mulighed for at noget skattefradrag.

Duka one Pro sørger for luft skifte og for at bibeholde temperaturen i det rum hvor den suger luften ud fra vha. en varmeveksler i røret. Dvs hvis du har det varmt i soveværelset om sommeren sørger den for at bibeholde denne varme.
Tak for input, DUKA lyder så IKKE som en løsning for os når problemet netop er for meget varme.

Vi har ALDRIG brug for opvarmning i det værelse (gulvvarmen har aldrig været tændt), så en alm aircon er vel så det bedste bud? Jeg så en Panasonic Tz25tke som en (tilfældig fundet) installatør ville have 11.000 inkl moms for at levere og montere. Hertil omkostning til etablering af 230V udestik. Aircon affugter jo også, hvilket er fint.

Alternativt er der vel så kun en ventilationskanal i loftet i den anden ende af rummet væk fra vinduet så vindue+kanal ville give noget mekanisk cirkulation. Det giver selvfølgelig ingen køling, men har måske en indeklima mæssig fordel?
Ja varmepumpe vil være fint,
Men prøv evt. at øge ventilationen mellem taget og isoleringen. Går ud fra at dit problem er et fladt tagpaptag.
Et par strategisk placerede træer vil over tid også kunne hjælpe
Endeligt så findes der faktisk reflekterende tagmaling/coating idag - også til tagpap - du må så nok leve med at det er hvidt. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis