Betonblander - Hvad er jeres trick til at blande beton ?

Jeg har lige lavet betongulv i et skur og brugte en betonblander af tromle-typen. Det lykkedes og er blevet ganske fint.

Men... jeg havde problemer med at der hele tiden satte sig et tynd lag af cement og grus på indersiden, mens de større partikler faldt fint af mens tromlen kørte rundt. Derfor var jeg nødt til at skrabe laget af med jævne mellemrum for at få blandet beton korrekt. Har brugt støbemiix 0-16mm.

Har prøvet forskellige metoder:
1. Først lidt vand i tromlen, efterfulgt af støbemix, derefter cement og tilsidst resten af vandet.
2. Først støbemix, derefter cement, og tilsidst al vandet.
3. Først støbemix og cement, kør tromlen, og derefter vand
4. etc

Men ingen af forsøgene hjalp.

Er der nogen der kan genkende problemet og har fundet en løsning? Hvordan gør I andre når I blandet beton i en tromle?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når jeg har tømt den første blanding ud, kommer jeg det meste af vandet i, derefter ½ delen af grus / sandet, og lader den lige køre lidt, så er blanderen nogenlunde ren, derefter tilsætter jeg cementen, og derefter resten af grus / sandet, og tilsætter lidt mere vand hvis der er behov.
(hvis din tromle ikke er helt ren, når du starter, vil der hænge mere fast i den gamle indtørrede beton)

Jeg gør altid min blandemaskine helt ren, når jeg er færdig, jeg bruger højtryksrenser, der kan gå år mellem jeg bruger den, så når den er tør, sprayer jeg den indvendigt har brugt WD-40 og sidst Prolan som er lidt bedre, så er tromlen fin og uden rust, næste gang blandemaskinen skal i aktion

Vi prøver igen, i morgen --
Sten, vand og cement først. Derefter sand, men vent et par minutter indtil cementen er helt opløst. Færdig støbemix er ikke det mest velegnede til en fritfaldsblander.

Tromlen rengøres med sten og vand. Til slut skylles med vand.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg rengør min blander med sten og vand som skrevet. Men dertil også en ordentlig portion murstens eller mindre beton stumper. Der skralder noget men den bliver ren. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Aalborg Portland har tidligere haft en vejledning men kan ikke finde den igen på deres vidensbase.

Jeg selv har altid lært at man ved de fleste materialer baseret på cement skal tørblande først inden tilsætning af vand men i tromleblander fyldes en lille smule vand i først for at vaske tromlen lidt fra forrige blanding.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svarene. Jeg er med på rensningen. Bruger også nogle store sten og spuler den grundigt. Tror ikke det er problemet.

Som jeg læser jer, så lyder det til at jeg skal prøve at få det meste af vandet i fra start, tilsætte støbemixen, og lade det blande godt, og så tilsidst cement og resten af vandet efter behov.

Vil prøve det næste gang. (ikke lige med det samme, så jeg kan ikke rapportere om svaret i morgen :-)
Annonce
Jeg har også lige støbt og jeg tror jeg havde samme "problem". Jeg gjorde det, at jeg vippede tromlen så meget nedad som jeg kunne, uden at noget faldt ud. Betonen falder så på en anden måde og fik det der lag løst. Kunne sagtens holde den i den position med hånden i 30 sekunder, derefter blandede den alm. og det hele kom løst væk :)

 

En fritfaldsblander er i langt de fleste tilfælde en nødløsning. Til betonblanding kommer der normalt for meget vand i blandingen. Det går ud over styrken på det færdige resultat.
Det rigtige må være en tvangsblander, men her er en højtryksrenser et must for at gøre den ren efter brug.

Søren O
Ja en tvangsblander er da langt bedre, men man kan nu også godt opnå et hæderligt resultat med en fritfaldsblander.

Lad være med at overfylde blanderen.
Og giv den god tid, så det hele er blandet godt sammen.

Jeg har kun en fritfaldsblander, men har nu ofte bøvlet hvis jeg senere har skullet hugge i den hærdede beton, jeg kommer nok også rigelig cement i, og bruger kun Ålborg portland, styrkeklasse 52,5

Vi prøver igen, i morgen --
Til beton er en fritfaldsblander at foretrække. Tvangsblanderen har ikke godt af sten der sætter sig fast. Den egner sig kun til mørtel.

For bedst blanding tilsættes tilslaget ført, derefter vand og cement. Først til sidst tilsættes sand for rette viskositet.

...højtryksrensere til rengøring er kun for flaggelanter der elsker buksevand og cementsnask spredt over hele matriklen   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 16-04-2020 20:03:35

Til beton er en fritfaldsblander at foretrække. Tvangsblanderen har ikke godt af sten der sætter sig fast. Den egner sig kun til mørtel.

For bedst blanding tilsættes tilslaget ført, derefter vand og cement. Først til sidst tilsættes sand for rette viskositet.

...højtryksrensere til rengøring er kun for flaggelanter der elsker buksevand og cementsnask spredt over hele matriklen   

Lige nøjagtigt, man skal tænke sig om så man ikke laver stæng op ad hus og bil plus naboens bil. Det sviner som en i helvede... 

Jeg plejer blot at skylle tromlen. Når den skal i brug igen får den en skovlfuld sten til at banke evt cementrester af kombineret med et par slag uden på tromlen. Det vigtige er at blandeandordningen i tromlen er fri.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis