Krakkeleret maling på gasbeton

På mit gamle gastbeton sommerhus er der en del steder, hvor malingen falder af. Det ser ud som om, at der alle steder er et fint og intakt pudslag inde bag ved malingen. Der er brugt forskellig typer maling. De steder, hvor malingen falder af, falder de typisk af i tykke flager. Det ligner noget ikke-åndbar maling (platicmaling eller lignende). Der er ikke vandindtrængning noget sted, og vi har været alle rum igennem indefra (helt ind til gastbetonen).

Jeg tænker at jeg vil fjerne al maling fuldstændig på de 2 facader, hvor der er brugt ikke-åndbar maling (cirka 25 kvadratmeter), og de andre steder vil jeg "pletfjerne". Til sidst vil jeg male ovenpå den eksisterende puds, der i øvrigt ser fin ud, og om nødvendigt lige pudse huller.

1) Hvordan fjerner jeg bedst den krakellerede maling på de cirka 25 kvadratmeter? (helst uden mega svineri)
2) Hvordan plet-fjerner jeg bedst andre steder?
3) Hvordan lapper jeg bedst huller i facaden bagefter
4) Hvilken maling bør jeg bruge til slut? (åndbar maling foretrækkes) :)

Håber at høre fra jer alle sammen :)

Mvh. Nikolaj
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den allerede er ved at slippe, kan en varmepistol, stålbørste og en spartel gøre meget. Ellers kan du prøve med højtryksrenseren - men der får du nok problemer med svineriet. Hardcore hedder det sand-, eller tørisblæsning - der skal nok noget efterreparation til  for du risikere at fuge, reparationer og evt selve gasbetonen tager skade. 

Maling er silikat eller silicone. Jeg havde nok taget silicone, det ånder fantastisk, og kan modsat silikat males ovenpå den maling du ikke kan få af.

Mvh Troels
@NikolajS, jeg står i præcis samme situation. Fandt du en god løsning? :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også