Udskiftning/reparation af fuger i murværk.. Mørtel?

Hej

Jeg skal i gang med at udskifte/reparere fuger i murværket på mit hus, idet de smuldre ved let berøring.Jeg havde egentligt tænkt mig at bruge en blanding af bakkemørtel og cement, men er kommet i tvivl efter at have læst diverse forum.
Så vidt jeg kan forstå skal man sætte sig grundigt ind i, hvilken mørtel der er brugt i det gamle murværk, idet styrken på det gamle og det nye ikke må være for stor.

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvilket mørtel der er brugt og ville høre om nogen af jer har en anelse og måske kan komme med en anbefaling til hvilken slags mørtel jeg skal bruge. Nederst har jeg vedhæftet billeder af murværket som er oprettet i 1969.

Dernæst vil jeg høre om nogen ved, hvorvidt disse mursten kan tåle at blive afsyret?

På forhånd tak!

Mvh. LaBl

Hej Jeg skal i gang med at udskifte/reparere... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Igen, så tror jeg du skal spørge en murer.

Bakkemørtel er mere grovkornet end strandmørtel, i gamle huse er ofte anvendt ren kalkmørtel af varierende kornstruktur men ofte ses også en cementbaseret eller bastardmørtel anvendt.

Jeg er ikke murer så jeg har ikke forudsætninger for at kunne vurdere hvad der specifikt er anvendt på dit hus, så jeg synes du skal spørge en mester til råds så du får startet rigtigt - også ift arbejdsmetodik. Holdt op imod det timeforbrug du kigger ind i så tror jeg ikke den ene time eller to du bløder den vej kommer til at rykke ret meget.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis