Isolering i kælder (indvendigt)

Hej forum,
Jeg skal inden længe i gang med at ændre på isolering i underetage / kælder i mit hus fra 1969 (hvor kælderen også er fra). Overordnet er kælderen højloftet og relativt tør, men med lidt kondens-mug i enkelte hjørner + fugtighed over 60% i flere rum når det er fugtigt udenfor.

Vi har pt ingen egentlige varmekilder i kælderen, men planlægger at installere en luft-til-luft-varmepumpe. Inden vi kan gøre det skal vi dog have gjort noget ved indvendig isolering i kælderen. I nogle rum har tidl. ejer nemlig isoleret med gipsvægge og dampspærre - inkl. på ydervægge. Det har jeg efterhånden læst mig til og forstået ikke er nogen god løsning, med mindre man gerne vil dyrke skimmelsvamp på den anden side af de filtede vægge (som vel heller ikke er en god idé i en kælder).

Kælderen er ikke isoleret udvendigt. Der er et oprindeligt dræn (som måske fungerer - men det er gammelt), og tidl. ejer har opdateret med dræn langs nogle af væggene. Det er desværre for dyrt for os lige nu at efterisolere udefra, så vi vil gerne starte med at fugtsikre vores indvendige isolering. 

Spørgsmålet er så; hvilket materiale skal jeg vælge til indvendig isolering i kælderen (vi vil stadig gerne have en form for isolering, i det mindste i de mest dagligt anvendelige rum - fx. til hjemmekontor)? Jeg har kigget på forskellige former for skimmelhæmmende materialer, fx.SkamoWall eller Ytong-plader. Flexibatts kræver så vidt jeg kan forstå dampspærre, og vi skal vel helst gå efter en åndbar løsning?

Er der nogle herinde, der har erfaring med uorganiske materialer til isolering af kælder? Hvor får man den bedste værdi for pengene? (jeg ved, at nogle af materialerne kan være relativt dyre?)

mvh og pft,
/Bo
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville virkeligt tænke mig godt om, inden jeg begynder at isolere en halvfugtig kælder indefra (læs - lad være). Du er bedre tjent med at isolere loftet - hvis du samtidig øger ventilationen. Det er mange KW du skal have igennem varmepumpen inden den investering er tjent hjem. 
LLVP er ikke dårlig til at sænke fugten og få varme i kælderen - bare være opmærksom på, at varmepumpe ikke er ret god til at fordele varmen i mange forskellige rum - Der plejer jo at være flere små rum med lukkede døre i kælder. Så du risikere let stadig at have kondensmug i hjørnerne. Kan måske løses med noget ventilationssystem - og afhænger også af om i har lukket kælder eller åben trappe op.
Og få drænet fra varmepumpen væk fra soklen. Du øger jo fugtvandringen ind gennem soklen ved at fjerne fugt fra luften i kælderen - den fugt kondensere til vand der hvor drænet fra varmepumpen står. 

Mvh Troels
Tak for svar - jeg havde ikke tænkt på dræn fra varmepumpen, men godt input der også. Vi har afløb i nærheden af, hvor varmepumpens ydre del kommer til at stå, så måske dræn kan kobles på der.

I forhold til isolering eller ej, så vil en bedre løsning være enten at bibeholde de nuværende gipsvægge og håbe for det bedste (måske ikke?) eller fjerne gipsvæggene helt? (de ydre; vel ikke fra indre vægge i kælderen?)

Vi planlægger at åbne kælderen op så meget som muligt og har noget eksisterende ventilation, som gerne skal fungere sammen med varmepumpen til at fordele varmen via undertryk i de fjerneste rum (der bliver tre mindre rum og ét stort, hvor varmepumpen blæser ind).

Hvis gipsvæggene fjernes, så vi er tilbage ved de rå vægge / sokler, så kan man vel pudse pænt op med en diffusionsåben puds og male efterflg. med en kalk-baseret maling? Det vil immervæk spare en del; har regnet på, at isolering med SkamoWall på alle ydervægge i kælderen snildt vil løbe op i 35-40.000 kr i materialer alene ...

mvh Bo

NB! Iøvrigt; én af få, mere alvorlige fejl i tilstandsrapporten da vi købte huset for et par år siden gik netop på gipsvægge på ydervægge i kælder, hvor den klare anbefaling var at få dem væk i en fart.
Hej igen,

med pudsning af vægge tænker jeg f.eks. med et produkt som Weber Dry Renovation? (https://www.dk.weber/fugtisolering/moertel/weber-dry-renovation) Eller er det mon at gøre for meget ud af det?

mvh Bo
Jeg ville fjerne gipsvægge pga skimmel. Og ja 40K for at spare 1000- 1500 kr på varmeregning om året er nok dårligt givet ud. Isolering i etageadskillelsen er bedre givet ud. 

Mvh Troels
Kender ikke produktet, men kkh mørtel har altid fungeret. Pris/gevinst?

Mvh Troels
Annonce
Nej med gipsen, der er en pæn risiko for at der er gammelsvamp bagved. Når den så er nede så rens væggene ned med rodalon/protox for en sikkerhedsskyld. Derefter kan der pudses op og males med silikat eller kalkmaling.

JEg har selv pudset vores kælder op i kkh mørtel, men huset er også fra 1916 så det er lavet med hydraulisk kalk oprindeligt. I et hus fra 1969 ville jeg pudse op i helt almindelig bakkemørtel med så lidt cement som muligt i. Det afhænger selvfølgelig også hvor tykke lag du er nød til at have på, men hvis der kun skal lidt på kan du prøve med 1:15 som blandingsforhold.

I forhold til det udvendige dræn kunne det jo være du skulle få det renset igennem af et kloakfirma hvis du er usikker på funktionsevnen.

Ask
Hej igen,
det lyder rigtigt mht varmeregning at spare de dyre materialer (Weber-produktet koster iøvrigt ca 300kr pr m2, så også pebret).

Jeg tænker dog i forhold til hvor kælder- / ikke-kælderagtig, rummene kommer til at føles. Kan man pudse et finere, åbent produkt udenpå den grove mørtel? Og vil indeklimaet mon være rarere med isolering af en art? I disse Corona-tider sidder jeg selv lige nu meget i kontor i kælderen (for at få lidt ro til at arbejde :) og på længere sigt skulle vores børn også gerne kunne få mere ud af kælderen, så indeklimaet betyder en del.

Jeg prøver at få skyllet dræn igennem næste gang, jeg har en kloakmester ude (drænene er fra 1969).

mvh Bo
Altså skamowall etc gør faktisk meget for dit indeklima, men ellers hedder det udluftning og en varmepumpe kan også gøre underværker.

I vores kælder har vi fået opsat luft til luft varmepumpe, lavet en udluftning kanal i hvert rum og puttet skalflex aktiv på gulvet for st mindske opstigende fugt. Det har gjort meget for indeklimaet

Du kan godt pudse op med 0-2mm men det bliver mindre åbent så du tager et sats. Omvendt hvis du har dræn må der være grænser for fugten også går det jo nok 

Ask
Ok, tak for svar. Skalflex Aktiv kunne vel også bruges på indersiden af væggene i kælderen - måske inden puds? Jeg vil stadig overveje SkamoWall, Ytong eller lign - om ikke andet, så på væggene i kælderens opholdsrum i første omgang.

mvh Bo
Altså det er en omdiskuteret størrelse at putte fugtspærrende ting på kældervæggende. Problemet er at når fugten først er i væggen så vil den gå et eller andet sted hen, så hvis den ikke kan gå ud af går den opad også rammer den på et tidspunkt etagedækket og husets bærende konstruktion hvilket ikke nødvendigvis er særlig smart.

Det problem har du ikke så meget med gulvet, det gør maks at der kommer en smule mere ud gennem væggen men sålænge de er åbne er det jo intet problem 

Ask
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også