Gulvvarme på gammelt korkgulv

Hej og god Påske til det ærede forum,
Jeg skal lave gulvvarme i mit bryggers, der som udgangspunkt har et 15-20 cm tykt porebetongulv med 4 mm korkfliser pålimet. Gulvvarmen vil jeg udføre med 30 mm Jackopor (flamingo) plader med spor til gulvvarmeslanger, varmefordelingsplader i sporene, 20 mm gulvvarmeslanger, gulvfilt, 15 mm fibergipsplader og til sidst/øverst belægning med enten gummifliser eller gulvklinker.
Mit hovedspørgsmål er, om jeg skal fjerne de eksisterende korkfliser først eller om jeg kan lade dem blive liggende under Jackopor-pladerne?
Derefter vil jeg spørge om 15 mm fibergipsplader er tilstrækkeligt stive/faste til at lægge klinker på?
På forhånd tak og med venlig hilsen
Claus
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkeligt ingen der har en mening eller et godt råd om ovenstående?
MVH Claus
Har du ikke kælder under, men direkte på jord med eventuel lidt isolering, så skal det hugges op og der isoleres til  godkendt niveau.
Jeg vil ellers nok mene at det kan gå an. Fibergips skal limes i sammenføjning. Om du beholder kork eller ej har vist ikek nogen betydning. Det er blødt at trykke på punktvis men fordelt over større flade skal det nok være stabil.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar Erik,
Nu er huset et gammelt husmandssted fra 1877, så jeg regner ikke med, at huset ved etapevis renovering behøver at opfylde kravene til et nyt hus!? Huset står i øvrigt på syldsten, d.v.s. intet regulært fundament. Det er derfor risikabelt at grave ud til 2-300 mm polystyren isolering. Huset blev renoveret gennemgående i 1960-erne. Her blev der blev støbt 200 mm porebetongulv oven på det originale cementgulv. Denne porebeton isolerer noget og med 3 cm sporplader af polystyren ovenpå, kan jeg nok ikke gøre det bedre, hvis vi ellers skal have lidt lofthøjde :-). Vi har benyttet denne fremgangsmåde i andre rum, og gulvvarmen fungerer fint der med ca. 40 grader i fremløbstemperatur. Den eneste forskel fra de andre rum er korkbelægningen, som jo er et organisk materiale. Betongulvet er dog fuldstændigt tørt!
Isolering er jo så kun for dine varmeudgifters skyld. Men har i ret billig varmekilde så kan det vel være ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis