Bjælke dimension over portåbning

Hej 
Jeg er ved at bygge redskabsskur/cykelskur. Grundplan er på 7X2,3m. De 4m er cykelskur og de resterende 3m er redskabsskur.
Det bygges op omkring nedgravede 10x10cm stolper. Taget bliver med ensidig hældning mod den bagerste langside. Tagspær 45x95 spærtræ med 60 cm mellmrum. Tagplader af krydsfiner med tagpap.
Spørgsmål: Kan jeg have et 4m spænd mellem 2 nedgravede 10x10cm stolper (ca 2,2m højde over jorden) , og hvordan skal jeg i så fald lave topremmen? Det er åbningen til cykelskurdelen der er 4m bred. Jeg tænker en "stående" reglar i passende dimension, placeret i udsavet hak på stolprne, og en liggende reglar ovenpå. eller måske limtræ, hvis ovenstående ikke kan bære.
Jeg vil gerne hænge to skydedøre i åbningen.

mvh Thomas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2,3 m spænd for 45x95 virker underdimensioneret. Ikke sikkert de kan bære deres egen vægt. Kan ikke finde tabel, men 45x120 (C18, L/400, 60cc) siger 2,48.

Mht toprem. Beregner siger 60x233 limtræ for 4 m spænd. Den kan du med fordel bestille i 7 meters længde. Har ikke taget højde for skydedøre der. Det må producent kunne hjælpe med.

Men jeg syntes du skal gentænke din portkonstruktion (hvis jeg forstår det). 1: hvor skal skinnen sidde, for den skydeport som skal skubbes forbi enden af skuret? 2: vil du have dør/vindue på de 2 af 3 meter som porten skal skubbes forbi haveskurdelen. Det er upraktisk. 3: En ensidig port på 2m eller 2 af 1 m, vil gøre unddeværker for dimensioneringen af rem (og stolper) og vil gøre det muligt at have en stabiliserende væg den sidste meter mod gavlvæggen.

 

Mvh Troels
Tak for svar TRRA. Mellem de nedgravede hjørnestolper i endevæggen sætter jeg 45x95 reglar som bund/toprem samt stolper pr 0,5 m, understøttet af fliser. Virker det fornuftigt?
Mht. skydedøre var planen at lave 2 skydedøre á ca 2m underhængt på topremmen, så intet skal forbi skurdelen/enden af skuret
Ikke sikker på at jeg forstår. Vil du så have to skydedøre der løber parallelt. Du får så aldrig en åbning der er større end 2 m. Eller hur?

Mvh Troels
Helt korrekt. Jeg skal bare kunne få cykler ind og ud
Jeg ville nok sætte en diagonal stolpe mellem bund og toprem på gavlen og en ekstra stolpe i jorden . Det er noget af et vindfang du får lavet. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis