Hvad skal der i revner i skyde-trædør til udestue

Hej. Jeg er ved at renovere to relativt tunge trædøre i min udestue. Skydedøre. Jeg har sat nyt bundstykke i og der er revner/mellemrum på ca. 3 mm bredde samt forskellige småhuller 3 til 7 mm. Jeg har spartlet forsøgsvis en af de lange 3mm revner med Polyfilla Træ Filler. grå. Men synes at den bliver stenhård. Og er derfor nervøs for at den hurtigt revner og løsner sig. Træ og tunge skydedøre arbejder lidt ved åbne lukke og kulde varme og svingende fugtighed. Hvad kan jeg bruge som er godt til disse mikrobevægelser på den lange bane? Det jeg har brugt burde være ok men man bliver jo desværre skuffet ind imellem. Håber nogen har erfarring her? Mvh. Per

PerDahlstroem
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der står uendelig lidt om egenskaber for plastisk træ på diverse udsalgssider. Er det den retning jeg skal i? Mvh. Per

PerDahlstroem
Jeg ville fylde det ud med linolie kit. Du tager en klump op i hånden og arbejder lidt med det så bliver det blødt. Det købes i 375 gr dåser til lidt over en 50`r i enhver byggemarked.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak Elmand. Hvorfor er linoliekit velegnet? Får det “træegenskaber” ved tørring?

PerDahlstroem
Ikke fordi jeg har meget erfaring med begge produkter, men bare vær opmærksom på, at der er forskel på woodfiller og plastisk træ.

Fordelen ved Linoliekit er at det udvider sig ved tørring - modsat stort set alt andet er du sikker på ikke at få svindrevner. Men en revne i den bredde og navnligt dybde er nok flere uger om at hærde op (Minimum) og hvis du vil male det med andet end linoliemaling, så må du vente. Over tid bliver det også ekstremt hårdt og kan knække. Det kan man så let reparere med lidt ny kit.

Under alle omstændigheder så er det svært at få en spartel der både kan slibes og som er fleksibel. Helt for egen regning ville jeg nok prøve med woodfilleren og se om ikke det går. og evt. fjerne det med en multicutter og smide en ms polymerfuge i hvis ikke det går. 

Mvh Troels
Stor tak TRRA. Jeg har laver en prøve med denTræ filler som er vist på billedet. Man må jo stole på at fabrikanten ved hvad træ er. :-)
Jeg har slebet og nu ser det jo flnt, ud synes jeg. Fabrikanten lover at filler er beregnet til op til 10mm dybde, og den er da også blevet tør siden i går. (Et andet sted står der 20mm!) Slibeklar i dag. Det er vel denne størkning fabrikanten har tilført med noget skrap kemi? Slibeklar efter 3 timer, skriver fabrikant. Men jeg er jo som beskrevet "nervøs" for langtidspåvirkningerne. Men det klæber ret godt hvilket er positivt, tænker jeg. Selv småklatter på maling der ikke var renset sad rimeligt fast. Jeg vil kigge på ms polymerfuge. Kan den overmales? Er den hård og flexibel? Mvh. Per


PerDahlstroem
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
MS er blød og overmalbar - men ikke slib-bar

Mvh Troels
Tak TRRA. Så dur den nok til dette. Mvh. Per

PerDahlstroem
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også