Hvilken tykkelse på kabler

Har fået monteret 2 solpaneler på kolonihave taget. Skal have 7 meter kabel tilsluttet dertil.
Hvilken tykkelse skal jeg købe.
Og hvad med kabler til at sætte til batterierne og til inverteren
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad foreskriver producenten ?
det er det samme som at spørge ; jeg har købt en bil hvilken størrelse dæk skal jeg købe?
det kommer an på strøm og spænding som dine solceller giver

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

der er formodentligt tale om et 12 volt anlæg...? men strømstyrken kan vi kun gætte på...
for at mindske tab i kabler skal de være så tykke som du finder økonomi i.
7 meter er ikke langt, men kablet har både en minus samt plus så alt i alt er der 14 meter for strømmen..
ved et meget lille panel kan tabet i procent blive stort.

glem 1,5 kvmm, 2.5 kvmm er absolut minimum/for lidt og 4 kvmm er mere passende, 6 kvmm er rigtig godt og vil kunne bruges hvis du senere udvider kapacitet med flere paneler.

 
Ja skal være til 12/24 volt.
De 2 paneler er på 220 watt hver.
4 stk 58 Ah batterier.
En 100 controller og en inverter 
Hvordan vil du koble systemet sammen, som 12 V eller 24 V? Det har indflydelse på dimensioneringen. 

fase
24 volt er godt i forhold til tab i ledninger - også forbrugssteder
Ville stadig bruge 4 kvmm, men 2.5 kvmm kan gå an over kortere afstande.
Det er dog en anelse sværre at få forbrugs enheder til 24 volt, så hav det med i overvejelsen.

Hvis det er til opkonvertering til 240 volt så husk at de fleste omformere har et relativt stort tomgangsforbrug -mellem 0.3 - 1 amp afhængig af model.

Ved 24 V er et fornuftigt valg 4 mm mellem solceller og regulator. Ved  24V vil der løbe en strøm på max. 440W/24V = 18,4 A. Hvis du bestemmer dig for 12 V, kan du trække 4 mm2 fra hver solcelle til regulatoren og så sætte de fire batterier i parallel. Batterierne forbinder du så med mindst 6 mm2 ledning. Husk sikringer.

fase
Hvor mange sikringer mm skal der til 2 store solpaneler og 4 gel batterier.
Og hvordan med kabel til at paralel forbinde batterierne.
Hvilket skal jeg bruge der og hvordan
Kan jeg mon bruge startkabler. Fik det anbefalet af en kammerat.
altså 4 hele start kabler sæt
Nej, du skal ikke bruge 4 startkabelsæt. Du skal nok få en tegning, men den skal lige laves først, og jeg har lavet lidt andet i dag.

fase
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis