Støttemur af fundablokke

Hej LDS folk.

Jeg skal til at bygge en støttemur i vores have op mod naboen, og vil gøre et forsøg med fundablokke. Muren skal være ca 100 cm høj, og jeg har læst en masse om hvordan jeg skal armere den osv.
Min plan er at grave en rende på 90 cm og smide 10 cm beton i bunden. Derefter vil jeg lægge første række fundablokke og stikke nogle armeringsjern lodret ned i betonen. Så vil jeg vente til dagen efter og derpå lægge 2 skift blokke med armeringsjerne imellem og så støbe det. Dagen efter 2 skift mere osv, indtil muren er 100 cm høj.

Der er dog en række spørgsmål jeg ikke rigtig kan finde svar på:
  • Er det et problem at jeg ikke støber det hele samme dag? Jeg tror nemlig ikke jeg kan nå at blande så meget beton.
  • Hvor brede blokke skal jeg vælge? Kan 19 cm "klare" det?
  • Skal fundablokkene behandles under jorden? Eller kan de rå blokke klare at stå under jord?
  • Jeg har læst flere steder at støttemuren skal drænes godt på bagsiden. Er det fint at smide ralsten ned, eller skal der mere til?
  • Jeg er lidt nervøs for at man kommer til at kunne se at muren er bygget af fundeblokke (så man kan se blokkene i vådt vejr). Min plan er dog at pudse den og til sidst male den, så jeg mener ikke det skulle være et problem. Men tager jeg fejl?
  • Det er ikke planen at støttemuren skal have nogen hældning. Er det helt tåbeligt at lave en 1 m høj mur uden hældning op mod jorden, eller er det ok? Kan det hænge sammen med hvor brede blokke jeg vælger?
  • Hvordan afslutter jeg muren ovenpå? Min kone vil gerne have at jeg bare pudser+maler toppen, men jeg har forklaret at vandet altså skal kunne løbe af. Hvis jeg pudser den med en meget lille hældning, vil det være nok?
  • Jeg starter med en 12 meter lang mur, men skal ende med at bygge omkring 40 meter. Hvor stor en betonblander skal jeg købe? Er 100-120 liter fin?
Beklager de mange spørgsmål - jeg er totalt ny indenfor mure-faget. Det skal nok blive sjovt!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej FarTilTre

Hvordan går det med dit støttemurs-projekt? Har du lyst til at smide en opdatering ind omkring hvad I har gjort?
Du stillede nogle gode spørgsmål, som du måske har fået svar på?

Vi overvejer selv at bygge en lodret mur i fundablokke på ca. 0,9 m højde. Dog er vi kommet noget i tvivl om det er en god idé, da muren skal ca. 90 cm i jorden (frostfri dybde) for ikke at vælte, så vidt vi har forstået.

Hej metteml.

Tak for din besked. Jeg fik ikke selv nogle svar herinde, så jeg har snakket med diverse håndværkere i stedet.

Du kan lige få de ting jeg fandt ud af :)

Er det et problem at jeg ikke støber det hele samme dag? Jeg tror nemlig ikke jeg kan nå at blande så meget beton.
Det er slet ikke noget problem.

Hvor brede blokke skal jeg vælge? Kan 19 cm "klare" det?
19 cm er fin - hvis jeres mur skal være 90 cm over jorden, skal i ikke vælge blokke der er smallere.

Skal fundablokkene behandles under jorden? Eller kan de rå blokke klare at stå under jord?
De rå blokke kan godt tåle at stå i jord. Der hvor der er jord på den ene side og luft på den anden, kan man med fordel bruge grundmursplade på "bagsiden". Så beskytter man muren lidt.

Jeg har læst flere steder at støttemuren skal drænes godt på bagsiden. Er det fint at smide ralsten ned, eller skal der mere til?
Jeg har blot brugt grundmursplade og smidt stabilgrus ned i hullet for at fylde op.

Jeg er lidt nervøs for at man kommer til at kunne se at muren er bygget af fundeblokke (så man kan se blokkene i vådt vejr). Min plan er dog at pudse den og til sidst male den, så jeg mener ikke det skulle være et problem. Men tager jeg fejl?
Vi har pudset dem i betonpuds, da det så holder til lidt af hvert. Man kan kun skimte "blokkene" når det har regnet meget. Murene er indtil videre ikke malet.

Det er ikke planen at støttemuren skal have nogen hældning. Er det helt tåbeligt at lave en 1 m høj mur uden hældning op mod jorden, eller er det ok? Kan det hænge sammen med hvor brede blokke jeg vælger?
Det er helt fint uden hældning.

Hvordan afslutter jeg muren ovenpå? Min kone vil gerne have at jeg bare pudser+maler toppen, men jeg har forklaret at vandet altså skal kunne løbe af. Hvis jeg pudser den med en meget lille hældning, vil det være nok?
Vi er endt med at lægge fliser ovenpå. Det beskytter også muren en smule mod regn.

Jeg starter med en 12 meter lang mur, men skal ende med at bygge omkring 40 meter. Hvor stor en betonblander skal jeg købe? Er 100-120 liter fin?
Jeg endte med at købe en Atika som har været super til projektet.

Lidt ekstra tips og tricks:
  • Du skriver at i er i tvivl fordi muren skal 90 cm ned (frostfri). Det er helt korrekt. Jeg er lidt usikker på hvor meget man risikerer ved at sætte den højere, men jeg tog ingen chancer. Vores er lidt over 90 nede... Det er hårdt arbejde, men det betaler sig!
  • Når i blander betonen til funda blokkene, kan i med fordel blande den meget tynd. Vi startede med at blande den så den næsten ikke var flydende, men en entreprenør anbefalede at vi blandede den meget flydende. Så kunne vi bruge en spand til at hælde beton i fundablokkene. Meget lettere! Og da fundablokkene suger en del væske er det ikke noget problem.
  • Undersøg kvaliteten på fundablokkene inden i køber! Jeg bestilte blokkene uden at tjekke, og fik leveret en masse sten der var "ukurante" hvilket betød at hver sten skulle nivelleres med små klodser. Det er virkelig ikke optimalt, og skyldes formentlig at producenten ikke var god (nok). Hvis i køber nogle ordentlige, kan i nøjes med at sørge at at første række står i vatter. Derefter kan i lægge 3 rækker sten nærmest uden at måle og fylde beton i.
  • Husk armering.
Det var vist det hele. På trods af nogle VIRKELIG dårlige fundablokke, er vores projekt blevet super godt!
Af hvad jeg har hørt, så behøver man ikke støbe det hele samme dag. Dog skal man give den betonbinder imellem lagene (ifølge Stark Roskilde)
Smider du ik lige et foto ind af resultatet? 

Mvh. Christian M
 

Tak fordi du brugte tid på en opdatering - dejligt at du vil dele dine erfaringer. Gode input til vores overvejelser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også