Hæve styret på Kildemoes cykel

Min datter har brug for at få hæve styret en smule. Jeg har løsnet den lang bolt foroven i styret, og jeg har også løsnet den store møtrik omkring styrpinden forneden.

Men skidtet sidder uhjælpeligt fast alligevel. Jeg har prøvet med WD40 og ventet et par dage, men det sidder stadig fast.

Er der noget jeg har overset, eller er det bare groet godt og grundigt fast? Er det et eller andet trick?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er standard så skal den lange bolt slåes ned.  Den skal stikke ca 2cm op og så slår man den ned så langt den kan. der sidder en kile forneden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg gav bolten et let slag. Den røg i bund og kan nu drejes rundt uden at tage fat. Så noget har da vist løsnet sig. Men styret sidder stadig fast!

Er der mere der skal gøres?
Stå overskrævs på forhjulet og drej styret fra side til side, så det går løs, og du kan hæve det til en passende højde. Træk bolten op, så du kan mærke, den kan skrues fast igen. Skru styret fast. Den møtrik, du  har løsnet, skal du skrue fast igen, men ikke for hårdt, der er et kugleleje indenunder. For at se det mystiske i et fastsiddende styr tager du styret op, så du kan se mystikken i et cykelstyrs fastgørelse   .

fase
Den ser sikkert sådan her ud . link Den nederste kile er faldet helt af. Det er kun rust mm som holder stammen nu.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg må prøve at rokke lidt mere i styret. Kovas, du skriver at kilen er faldet helt af. Hvordan får jeg den så på igen?
Kilen kan komme ud, hvis du vender cyklen på hovedet, så åbningen, hvor styret har været, vender nedad.

fase
Ja det kræver bare at du får styr+ stamme helt af/op så falder den ud når du vender cyklen på hovedet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det sidder godt nok fast, det skidt! Selv om jeg står overskrævs over forhjulet og rokker hårdt til siden i styret, sker der ingenting. Jeg har også prøvet at banke med en gummihammer oven på styrpinden uden held.

I virkeligheden handler det nok også om at jeg er bange for at "volde" for meget. Kan jeg ødelægge noget ved at give styret et ordentligt dunk med hammeren?

Jeg fandt en anden tråd om samme emne. Her foreslås det at hjulet afmonteres og der stikkes en lægte ind i forgaflen så man bedre kan holde fast. Men jeg gider nok ikke gå så langt, så hellere gå til cykelhandleren lige rundt om hjørnet. Ellers skal jeg også ud og skaffe en lægte...

Jeg havde ikke drømt om at det skulle være så besværligt! Nu har jeg i årevis ordnet gear, bremser, saddel, kæde og hvad ved jeg. Så går jeg ned på et dumt cykelstyr! LOL
Tag nu fat   

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis