Tricks til at skjule løbesod?

I forbindelse med stuerenovering har jeg pillet tapet af osv. Jeg kan se der er løbesod på en del af væggen hvor der har været en gammel skorsten. Skorstenen er senere renoveret isoleret/isokern. I forbindelse med spartlingen tidligere kan jeg se de har forsøgt sig med at ligge noget staniol/alufolie ind og spartle hen over dette. Det kunne jeg også gøre, men findes der en smartere løsning? Det er meningen at der skal fuldspartles og filt op.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isolerlak, eller måske bedre med puds, vådrumsmembran.

Mvh Troels
Jeg har med sucess brugt spærregrunder til den slags men der skal flere lag på og det er super vigtigt at tørretiden overholdes. Endelig er min erfaring at spærregrunder til træ virker bedre mod det end spærregrunder til væg. Og køb for guds skyld fra et ordentligt mærke hvis du sparer kommer du bare til at male mange flere gange før det er spærret inde 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har " tapetseret " med alukraft, som er papir med et lag plast og sølvpapir, det virkede godt.
(mange år siden ved ikke om der stadig findes alukraft)

Vi prøver igen, i morgen --
De forrige råd er sikkert alle gode. Men lidt kuriosum er der vel plads til.
I gamle dage smurte man ren ko lort på, og lod det tørre op hvorefter man kalkede det. Så lugtede det ikke af løbesod.
ELLER var det lortene der overdøvede det.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ufiltreret schellak fungerer bedst. Det er et afprøvet og veldokumenteret middel mod løbesod.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har haft noget af det samme.
Bankede det gamle puds ned, forseglede med vandglas og pudset (groft) op igen inden spartel.
14 år siden og er ikke blødt igennem endnu.

 /BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 14-04-2020 21:06:20

Har haft noget af det samme.
Bankede det gamle puds ned, forseglede med vandglas og pudset (groft) op igen inden spartel.
14 år siden og er ikke blødt igennem endnu.

 /BOFH

 Er det det samme som Vandex det du nævner? Overvejer nemlig det. Og hvis der kommer gennemslag så spærregrunder men det vel når man er færdig med spartel og filt og det hele.

Jeg kender desværre ikke forskellen, vandex er vidst et mere anvendt produkt men mest ifm kælder (?). Tror dit bedste bud er at tale med en murer.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vandex og vandglas er to meget forskellige ting :-)

Vandex er en specialmørtel der spærrer for indtrængende vand. Det kan muligvis mus ruges her men det skal på i nogle tykke lag og andet som vil gøre resten af projektet besværligt.

Vandglas er en klar væske der påføres med pensel og tørre op til noget glasagtige og har godt hørt at det kan spærre for løbesod.
https://www.borupkemi.dk/farve-kemi/husholdningskemi-flydende/borup-vandglas

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også