rep af kælder væg

Jeg skal i gang med at fixe disse vægge, som tidligere ejer desværre har smidt beton pudslag på oven på væg af kalkmørtel som så ikke har kunne ånde 😕
Nogen som har fif til nem fremgangs måde til at binde det gamle lag til nyt kalkmørtel puds . Tænker ville det være en fordel at hive det foranknings grunder med en kalk kost .

Jeg renser først det gamle lag betonpuds af da det er løst anyway.

Det er en mindre fyr kælder fra gamledage på 9kvm, men den holdes tør året rundt af fjernvarme

Input og råd søges

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke bruge forankringsgrunder - det er jo grundlæggende plastmaling. JEg kan ikke forestille mig du får problemer med vedhæftningen mellem to lag kalkmørtel - blot du forvander.

Det ser i øvrigt ud til, at du er helt inde ved betonsoklen nogle steder. OPtimalt bør du vælge en grovpuds inderst og en finere puds yderst. Fe.ks KKH 35/65/500 0-4 og 0-2. Afslut med kalk eller silikatmaling. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 14-04-2020 10:04:44

Du må ikke bruge forankringsgrunder - det er jo grundlæggende plastmaling. JEg kan ikke forestille mig du får problemer med vedhæftningen mellem to lag kalkmørtel - blot du forvander.

Det ser i øvrigt ud til, at du er helt inde ved betonsoklen nogle steder. OPtimalt bør du vælge en grovpuds inderst og en finere puds yderst. Fe.ks KKH 35/65/500 0-4 og 0-2. Afslut med kalk eller silikatmaling. 

 Jeg forstiller mig at bygge det op i følgende kaster et lag NHL 5 0-4mm korn ud først og efterfølgende når det er tørret op så får den et lag NHL 3,5 0-2mm som slutlag for at fin puds dette.
så kan det hele også ånde

.
Det ene sted hvor man kan se en større fordybning er det ca 1/4 af vægdybden som der er faldet ned, det er en væg som er lavet af gamle teglrester fra frederikssund tegl i gamledage
Jeg har fikset noget lignende i min kælder med nordisk NHL mørtel. Jeg kørte ren NHL 3,5 men startede med udkast i en grundingsmørtel. Så ordnede jeg de dybe steder og endelig et lag puds i nhl3,5 0-4mm. Nordisk NHL anbefaler ikke at man går ned i 0-2mm i kælder da den ikke er ligeså åben. Men det giver selvfølgelig et grovere resultat

Jeg afsluttede med silikatmaling 

Ask
Hmmm , kigger vi ikke på en støbt sokkel af beton?
Jo men det ligner noget der er støbt med kalk baseret beton. I gamle dage støbte man kælder vægge med store sten og en beton lavet på hydraulisk kalk. 

Ask
Annonce
Slet ikke det vi kigger på her, det er "traditionelt" beton men højst sandsynligt har de været nærige med cementen.
Niks væggen bag betonlagtet er kalkmørtel huset er bygget i 1900 med denne væg i lille fyrkælder væggen er gennemgående i hele huse

det eneste der er af beton her i rummet er gulvet

askholme skrev den 15-04-2020 17:53:02

Jeg har fikset noget lignende i min kælder med nordisk NHL mørtel. Jeg kørte ren NHL 3,5 men startede med udkast i en grundingsmørtel. Så ordnede jeg de dybe steder og endelig et lag puds i nhl3,5 0-4mm. Nordisk NHL anbefaler ikke at man går ned i 0-2mm i kælder da den ikke er ligeså åben. Men det giver selvfølgelig et grovere resultat

Jeg afsluttede med silikatmaling

 Ok men så bliver det bare NHL 5 grundmørtel også NHL 3,5 0-4mm , jeg har intet problem med en grov væg af udseende :-)



Ikke for at være på tværs 😁 men forskalningen og de forholdsvis små sten i blandingen skriger beton...
Hvordan er du sikker?
Nu kan det jo sagtens være beton uden at have set en dråbe cement. Man har lavet massere af kalkbaserrt beton til støbning før i tiden. Mig bekendt ville det være mere sjældent med et hus fra 1900 hvor der var brugt massere af cement.

Men I forhold til at være sikker så smuldre kalk ligesom mere istedet for at brække i stykker som når der er cement 

Ask
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis