Nyt gipsloft i hus fra 72

Hej.

Jeg overvejer at sætte et gipsloft op i et  10m2 værelse på 1.sal af vores klassike A-hus fra 72´.

Vores hus har rå brædder på alle lofter. Over brædderne ligger der et lag fiber-plade på 4mm (asbest?) og dernæst alu-kraft/papir. Det er på ingen måde tæt. Hverken vind eller damp-tæt. Over loftet på 1.sal er der 13cm høje hanebånd og et pænt lag isolering. Jeg ser ingen tegn på råd, svamp eller fugt i konstruktionen.

Hvis jeg skifter det nuværende loft med en standard-konstruktion: gips+dampspærre+forskalning så bliver det jo langt mere tæt, men er det kun positivt? risikerer jeg at skubbe til den "naturlige balance" i huset så det ophobes fugt andre steder?

Andet der skal med i overvejelserne?

Mvh Troels
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du komme til at tage et billede af fiberpladen? - Det er nok næppe asbestholdigt men et billede hjælper ift at finde ud af hvad er.

For hvad angår isolering så vil dampspærre kun hjælpe på alle parametre da damppresset op i din isolering minimeres fra dette værelse, fugten skal dog stadig bortventileres da mængden af damp så ellers bare vil øges i de tilstødende rum.

Husk at klæbe dampspærren fast til værelsets vægge og samlinger skal tapes med korrekt tape.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ingen problemer, hvis du fjerner den gamle alukraft. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
BOFH skrev den 13-04-2020 21:12:42

Kan du komme til at tage et billede af fiberpladen? - Det er nok næppe asbestholdigt men et billede hjælper ift at finde ud af hvad er.

For hvad angår isolering så vil dampspærre kun hjælpe på alle parametre da damppresset op i din isolering minimeres fra dette værelse, fugten skal dog stadig bortventileres da mængden af damp så ellers bare vil øges i de tilstødende rum.

Husk at klæbe dampspærren fast til værelsets vægge og samlinger skal tapes med korrekt tape.

/BOFH

 Hej. Tak for svaret. Lige dén del med ventilationen er lidt bøvlet da vi ikke har mekanisk udluftning/genvex og dét er der heller ikke råd til de næste par år. Der er ventilations-spalte i vinduet i værelset og døren vil ofte stå åben. Er det mon nok?

Mvh Troels
En lidt "tosset" løsning kunne måske være:
  1. fjerne gamle brædder og fiber-plader
  2. Sætte dampspærre op og tætne med eksisterende hus
  3. Sætte et lag gips op som "baggrund" og brand-barriere - uden spartling osv
  4. Sætte nye brædder op under gips og male disse til at matche resten af huset
Er det helt hul i hovedet?

Troels
BOFH skrev den 13-04-2020 21:12:42

Kan du komme til at tage et billede af fiberpladen? - Det er nok næppe asbestholdigt men et billede hjælper ift at finde ud af hvad er.

/BOFH

 Jeg har prøvet at tage et billede af den omtalte "fiber-plade". Det er relativt skørt. det bukker ikke men knækker.

Pladen er mere grå i virkeligheden. Det er blitzen der får den til at se hvid ud
Nogen bud på hvad det er? Jeg kan ikke finde noget på google, men måske søger jeg bare ikke på det rigtige.

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har desværre ingen bud - der må en fagmand til.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Snakkede engang med nogle tømrere om dette med at sætte dampspærre op i forbindelse med nyt loft i et enkelt værelse når det ikke er i hele huset. De mente ikke at man måtte gøre det da der som du selv siger kan ophobe sige fugt andre steder og at det er bedre at huset er lige utæt alle steder

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også