makita maskine

makita skruemaskine

Af disse 5 maskiner hvad vil være bedste valg, jeg regner med og tage en makita dab+ radio med i farten.

kan se en af dem er på 115 nm og en anden på 91 nm der står 2 tal i nm hvad dækker det under  
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske de to tal med nm, er hvis det er en 2 gears maskine ?
Jeg har denne her dab, den er jeg utrolig glad for L I N K

Vi prøver igen, i morgen --
Nm står for drejningsmoment - newton meter. 1 newton svarer ca. til 1/10 kg.
115 nm svarer ca. til den kraft en (f.eks. top)nøgle med et skaft på 1,0 m spænder med, når du trækker i enden af skaftet med 11,5 kg. Sådan en boremaskine skal du virkelig "holde fast i".

Søren O
Har en Makita slagnøgle, der kan slå 1050 nm, godt det er en slagnøgle, eller havde den ikke været til at styre  (De laver også en på 2000 nm)

je_ns skrev den 13-04-2020 19:41:39

Måske de to tal med nm, er hvis det er en 2 gears maskine ?
Jeg har denne her dab, den er jeg utrolig glad for L I N K

Det er 2 gear maskine 

precis den dab radio jeg har kig på 
Søren O skrev den 13-04-2020 19:56:08

115 nm svarer ca. til den kraft en (f.eks. top)nøgle med et skaft på 1,0 m spænder med, når du trækker i enden af skaftet med 11,5 kg. Sådan en boremaskine skal du virkelig "holde fast i".

det er til privat brug, den maskine jeg havde før var en bosch gsr 14.4 mindes det var 65 nm den er så solgt pga batterier gik kolde og prisen på nye hang ikke sammen.
bør jeg for sikkerhedens skyld gå efter noget lidt mindre har hørt historier om akkumaskiner der har ført til brækkede arm pga den er vredet rundt.

Bosch har godt nok løst dette problem da den låser hvis den "ser" den drejer om sig selv men der er ingen moment i str 65 nm som den gamle.

Annonce
Søren O skrev den 13-04-2020 19:56:08

tak for den fine forklaring på NM

Jeg har sådan en her på arbejde, den kan yde 115nm, det har ikke været noget problem LINK
Forøvrigt en utrolig dejlig og kompakt maskine, der køre 2100 o/m i højt gear.

jeg har set den har i blød 58 nm og i hård 115 /91 nm  som den også findes i hvordan håndterer den hvis man skal skrue en skrue i en plade som er et let materiale trigger momentet når skruen rammer materialet eller pløjer den lige igennem pga det høje moment.

jeg har en maskine der er på 30 NM hård
11 NM blød der er der ingen problemer skal man ned i den størelse maskine for at kunne bruge den til iskruning hvor den trigger over i momentet når den rammer plader ?

Hvad vil være det mest optimale og vælge den jeg har nu er en lille 12v bosch men den har desværreet problem med det ene gear engang imellem.
Nu skal du jo også vurdere dit behov. Til et normalt behov er 40-50 nm tilstrækkeligt. En lille kompakt maskine har også sine fordele. Er det kun til hobbybrug er små batterier sikkert også tilstrækkelige.

Søren O
korrekt og det er der jeg er i tvivl men som jeg forstår det du siger er at det er jo lavere moment der gør man lettere kan styre den så den stopper (trivver over i momentet) når skruen rammer overfladen dette vil ikke virke ved en med stort moment

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis