Panelunderlag på brændbart underlag

Hej

I mit sommerhus har den tidligere ejer monteret en stikkontakt i et panelunderlag ved fodlisten. Stikkontakten virker ikke længere pga. en vandskade, og jeg vil derfor skifte stikkontakten og også panelunderlaget til en hvid model, da det passer bedre sammen med de hvide vægge og fodpaneler.

I LK's montagevejledning står dog, at deres panelunderlag "må ikke monteres på metallisk eller brændbart underlag". Da det er et sommerhus med både vægge og gulve af træ er underlaget selvsagt brændbart.

Er den nuværende installation så lovlig? Må jeg udskifte den eksisterende stikkontakt og panelunderlag?

På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej og nej men jeg ser i ånden, at du skifter begge dele ud.

fase
Tak for dit svar.

Sommerhuset er fra 1960'erne og det er vist kun én af stikkontakterne den forrige ejer har udskiftet. Alle andre stikkontakter er originale (LK minitangent) og lavet med panelunderlag. Så jeg går ud fra, at brugen af panelunderlag på træ var lovlig dengang.
Har du andre muligheder for nuværende end panelunderlag. Ellers skulle det have været lavet med skjult installation og forfra dåser.

fase
Det vil nok ikke være nemt at lave. Al strøm føres pt. op fra under gulvet til panelunderlagene hver for sig og så enkelte steder videre op i plastrør til udvendige underlag, hvor der er monteret afbrydere.

Jeg vil nok i første omgang bare skifte stikkontakten, da den jo ikke virker og måske udgør en brandfare, da den tydeligvis har været udsat for vand. Alle metaldelene er irrede og den kan ikke skrues fra hinanden.

Tak for dit input.
Nu du er i gang, skifter du panelunderlaget ud med et nyt i hvid sammen med en hvid stikkontakt. Jeg skrev i mit forrige indlæg at det skulle have været lavet, ikke at du skal lave det nu. Smid stikkontakt og underlag ud og lav det som du gerne vil have det.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis