Trække strømledning under terrasse

Hej.

Jeg skal ha trukket et strømkabel fra huset og ud til skur.

Der ligger en stor terrasse om det meste af stykket på huset.

Må der ligge et strømkabel i et rør, frit under en terrasse.

Eller skal den under alle omstændigheder graves ned i de 35 cm, Altså udenom den store terrasse.

Tak. 

 Vh.

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis kablet er sikret mod overlast kan jeg ikke se noget problem i det. 

Søren O
Der lyder rigtigt, jeg tænkte nu mere på mekanisk overlast. Det vil også være i orden af sømme kablet op med kabelclips.

Søren O
Søren O skrev den 13-04-2020 13:53:10

Der lyder rigtigt, jeg tænkte nu mere på mekanisk overlast. Det vil også være i orden af sømme kablet op med kabelclips,

 Ah ja ok. Sømme kablet direkte på terrassen med clips. 


 Vh.

Hvordan vil du sømme kablet fast under terrassen med clips? Træk kablet i et rør under terrassen. Ved opføring fra jorden skal kablet beskyttes mod mekanisk overlast ved f.eks. at trække det i et rør.

fase
Yes det hele bliver samlet og installeret af en proff.

Det jeg gerne vil undgå, hvis muligt, er at grave ca 30 meter rende.

Jeg tænkte at føre kablet hen under terrassen, ved at føre det langs træ remmen som sidder på muren. Altså sømme kablet fast på remmen.

Eller trække et rør hen over jorden under terrassen og føre kabel deri. 

 Vh.

Når kablet graves ned i jord skal det mindst 35 cm ned som skrevet, Det er for at man ikke graver i kablet hver gang man tager en stikling til svigermor ! !
Hvis det ligger beskyttet i / af et gulv så kan det ligge lige under fliser. men uden for fliser skal det ned i dybde
Så kommer argument Hvis terrasse bliver lavet om til plæne. Ja så skal det laves om til den tid, ligesom man skal flytte en stikkontakt inde i huset hvis skillerum tages væk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-04-2020 14:33:08

Når kablet graves ned i jord skal det mindst 35 cm ned som skrevet, Det er for at man ikke graver i kablet hver gang man tager en stikling til svigermor ! !
Hvis det ligger beskyttet i / af et gulv så kan det ligge lige under fliser. men uden for fliser skal det ned i dybde

 Ja det er jeg klar over. 

Men hvis det ikke bliver gravet ned - må det så monteres under en terrasse? UDEN rør eller ligge i rør over jorden under terrasse. 

 Vh.

Jeg synes begge dine eksempler er under terrasse.

Under / i et beskyttende gulv må det ligge uden beskyttelse. Over gulvet skal det beskyttes mod mekanisk påvirkning ( i gamle dage var det 5 cm over gulv.) Eksempel er panel stikkontakter der sidder helt ved gulvet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis