Trække strømledning under terrasse

Hej.

Jeg skal ha trukket et strømkabel fra huset og ud til skur.

Der ligger en stor terrasse om det meste af stykket på huset.

Må der ligge et strømkabel i et rør, frit under en terrasse.

Eller skal den under alle omstændigheder graves ned i de 35 cm, Altså udenom den store terrasse.

Tak. 

Vh.

Hej. Jeg skal ha trukket et strømkabel fra huset... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 13-04-2020 14:39:35

Jeg synes begge dine eksempler er under terrasse.

Under / i et beskyttende gulv må det ligge uden beskyttelse. Over gulvet skal det beskyttes mod mekanisk påvirkning ( i gamle dage var det 5 cm over gulv.) Eksempel er panel stikkontakter der sidder helt ved gulvet.

Tak. Så vil jeg blot føre kablet under terrassen og montere det med clips så det ikke ligger på jorden. 

Jeg kan skrue terrassebrædder af så jeg kan komme ned under.

Det sidste stykke fra terrassen og ud til skuret er der ca 5 meter. Der graver jeg en rende på 35 cm og nedlægger et tomrør som jeg støber med ind i fundamentet og op i skuret og fører kabel igennem.

Mange tak.

Vh.

Jeg havde forstillet mig en flise belagt terrasse. hvor kablet ligger under fliser. Derfor min og andres dårlige formulering omkring clips m.m. under terrasse. Men svarene er stadig rigtige.
Altså en hævet træterrasse hvor kablet sættes fast på underliggende strøer. OK
Graves ned fra terrasse til skur OK
Husk at nedføring fra terrasse til jord samt op føring i den anden ende beskyttes med rør. Det skulle helst ikke tage skade af haveredskaber, m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Elmand: Hvad mener du med andres dårlige formulering omkring clips m.m. Under terrasse?
Hvis du læser trådstartes oprindelige indlæg står der "frit under terrasse".

Søren O
Jeg mener at jeg har opfattet det som flise terrasse og det var en fejl fra min side. Nu når jeg går tråden minutiøs igennem så kan godt se at du Søren O. ikke har misforstået det.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for hjælpen. :) 

Vh.

Annonce
Er det ok at bruge sådan et rør til nedgravning? https://www.billigvvs.dk/wavin-tomroer-tpex-roer-2520-mm-a-50-meter-835137

Vh.

Vedhæftede filer:

Vh.

Ret beset burde du bruge det, der er vist i nedenstående link. Men prøv da hos den stedlige installatør om ikke du kan købe det stykke, du skal bruge.
Kabelrør

fase
S. Fabrin skrev den 14-04-2020 09:48:51

Ret beset burde du bruge det, der er vist i nedenstående link. Men prøv da hos den stedlige installatør om ikke du kan købe det stykke, du skal bruge.
Kabelrør

Tak. 

Og det samme rør kan jeg så støbe med i ind i fundament? 

Vh.

Ja, det kan fint støbes ind i beton.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også